Amerikanska metalcore-ikonerna Killswitch Engage är tillbaka med ”Atonement” som är deras åttonde studioalbum och det lär väl knappast vara någon större överraskning då man gjort reklam om den ganska länge. Även om jag kanske inte är ett så stort fan av just den här typen av musik råkar Killswitch Engage vara ett av dom få banden i genren jag följer… det var på grund av förra sångaren Howard Jones som jag fastnade för dom och även om han inte är kvar nu är dom fortfarande värda att följa då efterträdaren (och föregångaren för den delen då han var bandets första sångare innan Jones tog över) Jesse Leach också är grym i sin roll.
Själva skapandet och inspelningsprocessen tycks inte ha varit helt fritt från problem, bland annat ska Jesse ha behövt operera halsen och var på grund av det tvungen att vila flera månader. Men enligt dom första intrycken på skivan ser det inte ut att ha påverkat soundet nå större då aggressiviteten, det melodiska, alla tekniska detaljer och allt som definierar Killswitch Engage ser utt att finnas kvar.
Skivans första singel ”Unleashed” som dessutom är första låten på skivan börjar med ett At The Gates-liknande intro och går sedan vidare i ett ganska långsamt och typiskt metalcore-tempo. Ingen dålig låt men inte heller särskilt övertygande för den delen. Andra singeln som presenterades blev ”I Am Broken Too” som är lite mer melodisk och alternative rock/metal-orienterad, inte dålig den heller och tyckte nästan mer om den än den första. Vad har vi sen? Jo… efter första spåret kommer ”The Signal Fire” där Howard Jones är tillbaka som gästsångare, en sång med ett snabbare tempo och aggressivare riff. Största överraskningen måste ändå vara fjärde låten ”The Crownless King” där Testament’s Chuck Billy är med som gästsångare. Ganska oväntat att just han skulle vara med och medverka i en Killswitch Engage-låt.
Vad finns det mer att säga… jo, ännu en ganska varierad skiva som har allt som definierat bandet i alla år. Det finns låtar med aggressivt och snabbt tempo som ”The Signal Fire”, ”Bite The Hand That Feeds”, ”Know Your Enemy” och ”The Crownless King”. Andra lite mer långsamma och melodiska som ”Us Against The World” och ”I Am Broken Too”. Sedan har vi ”I Can’t Be The Only One”, ”Take Control” och ”Ravenous” som kombinerar båda grejerna, dom två sistnämnda är lätt skivans bästa låtar. Produktionen är som vanligt ganska lyckad och det är ett spännande album.
Det råder ingen tvekan om att Killswitch Engage hittat och patenterat den variant av komersiell metal In Flames ständigt varit på jakt efter… skillnaden kan vara att när Killswitch Engage gör det kommer det mer naturligt och det kan ingen ta ifrån dom. Förra skivan var helt okej och ”Atonement” är inget direkt undantag, tycker nästan den här skivan är bättre. Det är nog för mycket begärt att kräva nånting som är i samma standard som skivorna med Howard Jones vid spetsen, men Killswitch Engage förblir som sagt intressanta och ”Atonement” är ytterligare ett bevis på det.
Band: Killswitch Engage.
Titel: Atonement.
Genre: Metalcore/alternative metal.
Skivbolag: Metal Blade Records.
Releasedatum: 16 augusti 2019.
Bästa spår: ”The Crownless King”, ”I Am Broken Too”, ”Us Against The World”, ”Take Control”, ”Ravenous”.
Betyg: 7’5/10.
Lucas LMZ Zimmermann.