Det var längesedan jag recenserade en renodlad proggresive rockplatta och än mindre en konceptplatta. Peter Lazar som också la grunden till Timecode Alpha har här slagit sig ihop med Daniel Gustavsson på gitarr och sedermera Timecode Alpha kollegan Ken Sandin.
Peter har sedan han varit liten kille drömt om att komma ut på haven för att se sig om i världen. Han berättar i en intervju för rocknytt om sin pappa och morfar som var sjömän. Med detta i bakhuvudet har Sonic Desolutions debut Explorer fått en storyline.
Ett riktigt bra konceptalbum för mig är ett album som har en röd tråd där du samtidigt kan plocka låtarna ur sitt sammanhang och lyssna på, oberoende av resten av låtarna.
På Explorer finns definitivt sådana låtar plus att skivan har tre stycken mycket kompetenta sångare i huvudrollerna för skivan.
Mads Clausen (ex Biscaya, Timecode Alpha) gör de lite hårdare delarna, rikskända Jan Johansen är känd för att dyka upp i rocksammanhang då och då och här bidrar han som vanligt med melodisk stark sång och som tredje pusselbit och perfekt nyans till de mer hesa mansrösterna får vi SVT-sångerskan Annica Svensson som med sin vackra stämma blir framträdande i de lugnare pariterna.
Så till låtarna då. De två inledande spåren är de mest lättillgängliga delvis för att de är kortast, båda runt 5.20. Explorer inleds med ett munspel och en barnröst som tar oss in i historien där Jan Johansen fortsätter berättandet. Melodierna i Explorer som hörs i både gitarrer och keyboards sätter tonen för just de melodiska partierna på skivan, takt och tempobyten blir även från början en fingervisning att du som lyssnare gör bäst i att vara allert.
Följande The Waltz känns klart besläktad med inledningen då Mads Clausens sång definitivt går att känna igen från Explorer. Båda har melodier som lätt kan fastna hos lyssnaren samtidigt som de båda är något som progressive rockälskaren kommer uppskatta.
Med tredje låten Eye to Eye börjar det mer episka berättandet och ger en klar filmisk känsla. Eye to Eye gör antingen att den kräver lyssnaren blir mer aktiv i sin lyssning på allt som händer i låten, eller så får den gå i bakgrunden och då mer som ett bakgrundmyller av ljud. För mig innebär detta hatkärlek, både beundran och förundran.
Eye to Eye skulle i sina nära tio minuter kunna delas upp då den har olika partier. Men som i alla låtarna finns en berättelse och här hör vi om drömmen att komma ut och se världen.
Historien fortsätter med Midlife Insight där keyboarden nånstans får en skymd huvudroll brevid sologitarren. Med det menar jag att det kan höras flertalet spännande bakgrunder som gör att keyboarden lyfter låten. Storyn rör sig kring den ständiga tvekan som kan drabba oss.
I Fair Warning har vi passerat halvägs sett till antalet spår. Låten som känns mest balladaktig och kanske också den låt som är min favorit på skivan. 9.07 lång, teatralisk med en schysst uppbyggnad. Måhända att det tar mig litet tag att bli vän med den udda inlagda crash spelad av Morgan Ågren (som vanligt klanderfri i sitt spelande) eller den morse signal som dyker upp samt den udda outroorgeln. Titeln avslöjar ju om en Fair Warning så nånstans känns det ändå givet med dessa inslag.
New Beginning och Tranquilada avslutar skivan låtmässigt om vi inte ska räkna in det 55 sek korta instrunentala outro som är döpt 21G. I ärlighetens namn är det väl här jag kanske tappar fokus lite och inte för att det är dåligt utan att sträcklyssna en platta som är såpass teatralisk kräver sin lyssnare. Men när jag spelar de båda låtarna separat vid senare tillfälle blir både xylofonens rytmiska klang kul att höra, främst för att jag inte förväntar mig det, likadant i den lilla duell mellan keyboard och gitarr eller för den del det lite oväntade bassolo ifrån Ken Sandin alldeles i avslutningen.
När jag lyssnat på Explorer ett par gånger väcks en fråga av nyfikenhet. Hur kom Peter Lazar på att han ville ha tre berättarröster genom skivan. Berättandet av Clausen, Johansen och Svensson utgör häftiga kontraster även om Johansen sticker ut lite extra och kanske är det just kontrasterna han ville åt.
Att Lazar har konsten i sig är känt sedan länge (han är ju fotokonstnär också). Alla dessa lager gör skivan i sig ett konststycke med blandade känslor. Det går att plocka låtarna för sig och höra dem som konstverk ska du däremot lyssna helt igenom bör du kanske sitta i din favoritfåtölj med bästa lurarna på för ultimat upplevelse.
Artist: Sonic Desolution
Titel: Explorer
Genre: Melodisk Progressiv Rock
Bästa spår: Fair Warning, Explorer, The Waltz
Skivbolag: GMR Music
Releasedatum: 2021-04-30
Betyg:
Av: Mathias Westman