Photo credit: Marek Sabogal
De finska hårdrocks- och metallegenderna LORDI kommer att släppa sitt efterlängtade 19:e studioalbum, ”Limited Deadition”, den 21 mars 2025 via Reigning Phoenix Music (RPM). Albumet leds av den elektrifierande huvudsingeln ”Syntax Terror”, ett spår som kastar lyssnarna in i en spelliknande värld med rymdiga melodier, dundrande riff och oemotståndligt catchy hooks.
Pauline ringde upp Mr Lordi en skönt kylig kväll och pratade om allt från att en studio är en studio och att troll inte alltid är av den trevliga sorten! Läs och njut! (Jag varnar för starkt språk)
Hello!?
Hello!
Is this Mr. Lordi?
Mhm. Mhm.
This is Pauline from Rockbloggen in Sweden.
Heissan, heissan. Heissan, heissan.
How are you today?
Heissan, heissan.
Ja, mår bra. Well, I don’t know any Swedish, I know a few words like, ”Ja, hur mår du? Mår du bra?” Ja, mår bra. Ja, jo, mycket bra.
Vi fortsätter intervjun på engelska!
Så ni kommer med ett nytt album nu.
Det är sant. Det är sant.
Limited Edition. Det är ett coolt namn. Vart fick du det ifrån?
Jag plockade inte upp det någonstans. Jag hittade på det. Jag är ett fan av såna här ordlekar hela tiden. Det har redan blivit lite av en förbannelse för du vet, varje Lordi-album är en sorts ordlek. Och liksom de flesta låttitlarna har något slags ordspel. Och nu, om jag inte kan komma på ett ordspel på en titel på en låt, är det som att det känns som att det är en mindre stark låt på något sätt, vilket är jävligt dumt men det har redan blivit så allvarligt. Och Limited Edition var faktiskt inte namnet från början det var en av låttitlarna.
Mhm.
Det var inte namnet på albumet från början.. Jag tror att den så sent som när vi skulle mastra och den gick till tryck gick under namnet Syntax Terror. Det skulle vara albumnamnet. Eller du vet, ursprungligen så var det Retropolis under en vecka eller två eller en halv vecka och sedan i sista sista möjliga ögonblicket, sa jag, ”Okej, låt oss kalla det Limited Edition.” För jag insåg att Syntax Terror, det lilla ordspelet där, inte riktigt öppnar sig om du inte var med på 80-talet. Och jag insåg att okej, alla som har fötts som på 90-talet förstår inte det jävla skämtet där, du vet. För om du inte har suttit vid en dator på 80-talet på din Commodore eller Amiga eller vad fan och du har syntaxfel, du vet, de fattar inte. Limited Edition är mer du vet, det är mer universellt på ett sätt. Det beror inte på folks ålder om du fattar det eller inte.
Vad jag kunde läsa mig till så är det löst baserat på att man gillar att samla på saker också.
Ja. Väldigt löst, men ja, ja, det är det. För att det där går väldigt bra ihop med Limited Edition och sedan Retropolis. Det samlar allt.
Jag läste lite om inspelningen av albumet och det spelades in i Ilusauma Studios och Finnvox Studios och de platserna är ju enorma i sin historia. Jag menar, det har varit stora band som spelat in där i många många år. Och de har en väldigt bred kundbas.Känner du att det har någon effekt på plattan?
Inte ett dugg. Och för att vara ärlig så är grejen den att vi inte spelade in något på Finnvox den här gången. Det var förra året på Finnvox.
Ah, okej.
Vårt första album är inspelat på Finnvox. Jag tror att varenda finskt rockband har spelat in på Finnvox. Vi har spelat in åtminstone, låt oss säga fem album där. För du vet, om du jobbar på ett stort bolag som vi så jobbar du på Finnvox. Det är platsen att vara på. Men en studio är bara en studio. Jag menar, det kanske har en viss atmosfär över sig och så men i grunden vet du… Speciellt nu för tiden när alla kan ha sin lilla studio på sina jävla bärbara dator, då spelar det ju ingen roll. Så det är som att de ger dig atmosfären och det är människorna som jobbar med teknikerna och självklart, du vet, Finnvox har fantastiska rum för att spela in trummor till exempel och allt sånt. Jag menar, så det är liksom toppen i Finland på den nivån. Men en studio är en studio.
Ja, men eftersom vi är inne på det här ämnet så mixades det av Ilkka Herkman och mastrades av Pauli Saastamoinen. De har ju också en mycket bred kundbas. Det måste vara häftigt att kunna jobba ihop och få deras åsikt om olika saker.
Tja, grejen är, det som är bra, varför vi jobbar med dessa killar är att de inte ger sin åsikt. Haha! Det är grejen. För jag menar, vi har jobbat med människor som är bra förut. Okej, låt mig uttrycka det såhär. Det tog mig, jag vet inte nästan två decennier, typ 15 år eller mer, för att inse grejen att när man anlitar en producent till exempel, för albumet eller en mix då insåg jag att när du anställer låt oss säga en producent för albumet, så anställer du inte bara honom för att faktiskt producera albumet, du anställer också hans åsikter. De får du också vare sig du vill ha dem eller inte, du kommer att få höra en extra åsikt och den personens syn på saker och hans syn på hur du ska låta. Och det vill jag inte. Det vill jag verkligen inte. Det är dethär som jag gillar. Och jag ser mig själv som en snäll och trevlig person men du bråkar inte med mig om mina åsikter när det kommer till mina låtar och skit, du vet. Jag vill verkligen ha dem som jag tänkt dem. Och jag är inte riktigt så flexibel när det kommer till det. Och det är de enda gångerna då jag faktiskt har haft några bråk med några av människorna i branschen. Ja, men det är min vision och jag är den, jag är mixaren, du vet. Så när man pratar om Pauli och Ilkka till exempel, så gör de inte det där. De förstår att okej, om du börjar vet du, att ta med dina egna åsikter här, då har du problem. Och speciellt med Ilkka. Han vet varför vi ringer honom igen för att mixa albumet. Han vet, vi gillar hans sound. Om du vill gör ett album som måste ha så mycket high-end du vet, bakgrundssång och de måste vara kristallklara och vi vill ha den här typen av 80-talsljud, väldigt brett, som du vet, det låter som att du spelar klaviaturen från bergstoppen! Vill du ha det så ringer du Ilkka för han vet vad du vill, han är bra på det här. Så det är därför han blir uppringd och det finns det verkligen inte så mycket osämja, hans åsikt är välkommen eftersom hans åsikt är samma som min. Du vet.
Men det låter rimligt för när jag lyssnade på de tre första singlarna som har kommit ut har de ett riktigt fokuserat 80-talsljud den här gången. Du har haft det förut också, men det här känns som att det är ännu mer sent 80-tal som pekar mot 80-talet.
Det är sant, ja.
Men jag vet att ni ska på turné nu i mars också, eller hur?
Ja,jag tror att turnén börja samma dag som albumet släpps. Eller dagen innan eller något. Och jag märkte precis att vi spelar inte i Sverige den här gången. På förra albumet spelade vi i Sverige, men inte den här gången, nej.
Ja, jag måste klaga på det.
Tja, klaga inte till oss, klaga till turnéarrangörerna.
Ja, jag vet.
Jo, men igen för att vara rättvis, Sverige har alltid varit lite svårt. Du vet, det finns ett par svåra länder för oss. Och det har allt med Eurovision att göra, tror jag. Detta är min egen analys av situationen, eller hur? Det andra svåra landet är Finland för oss på grund av Eurovision-grejen.
Jasså?!
Det finns en viss generation som inte kan ta oss på allvar på ett sätt. För när du väl har varit i Eurovision och du är ett band som du vet, ser ut som vi ser ut och du spelar musiken som vi spelar, är du typ fast i vissa generationers ögon. Du är skyldig att vara ett skämt eller så kommer du att vara ”det där” Eurovision-bandet. Och det är verkligen som att du är något för barn. Även om vi aldrig har varit för barn. Jag menar, hälften av mina låtar handlar om jävla analsex, så vad fan, vet du? Det är inte för åttaåringar. Jag skulle säga att det i huvudsak inte är det.

Det är skräck. Det handlar om jävla våld och monster och blod och sex och skit, du vet. Men det spelar ingen roll för när du väl ser ut som mästare i universums jävla actionfigur och du har varit i Eurovision, då har du vissa länder där barnen verkligen tog sig an oss och ett av de länderna var Sverige. Och Finland förvisso, några andra länder också. Och jag tror att vi fortfarande betalar priset! Jag tror att många svenskar har riktigt svårt att faktiskt justera sin inställning till oss. Vi har såklart svenska fans och det är bra, men det är verkligen svårt att bryta igenom den där specifika barriären, om du vet vad jag menar.
Och jag skyller det på Eurovision, inte Eurovision i sig. Jag har inget dåligt att säga om Eurovision, men reaktionen på hur Eurovisions tävlande har varit och recenserade i olika länder, hur de behandlas. Till exempel, jag minns att det precis innan Eurovision eller det faktiskt var efter Eurovision för oss och det här är jävla 20 år sedan redan. Så under samma dag eller eller för samma helg hade vi en pressgrej på gång. Vi var i Sverige och vi gjorde en barn-tv du vet, program för barn. Senare på kvällen flög vi till Hamburg i Tyskland och vi gjorde en porrtidningsintervju med samma band, samma killar, samma jävla grej, samma album, samma låtar, men helt olika du vet, attityd mot bandet. I Tyskland var vi som metallmonster. I en porrtidning med du vet, i en fotografering med jävla nakna människor. Och i Sverige var vi du vet, leker med Play-Doh med barn. Det sammanfattar det ganska perfekt.
Det märks ju fortfarande, det var ett framträdande med Scarlet som är lite tyngre musik och skräckestetik som var med i år. Men när man såg folks kommentarer på nätet, du vet, det finns den här generationen av hårdrocksmänniskor som börjar klaga. ”Man kan inte kalla det för hårdrock”. Det är inte tungt, det är inte metall och de är idioter. Varför välkomnar vi inte bara en ny generation som kommer att titta på musik-tv och hitta musiken?
Du vet, det här är en sak som jag… Jag tycker att det, du vet, du kan aldrig underskatta människors dumhet. Det är grejen. Och det finns tyvärr så många dumma människor i världen i varenda jävla stad, i vartenda jävla land. Och en av mina favoriter är de här människorna, du vet, ja mina anti-favoritkillar är de som klagar på något som inte är vad de vill att det ska vara. Ett bra exempel är att när vi släppte vårt sjunde album som kom ut för några år sedan. Och den första singeln vi släppte var en jävla discolåt. Och det berättades att det är en discolåt från ett jävla discoalbum. Det är väldigt disco. Det är som ett fullt jävla 70-talsdiscoljud! Och då var kommentarerna: ”Kallar du det här för metal? Det här är inte metal.”
Och jag säger, ”Din jävla idiot. Ingen sa till dig att det skulle bli metal. Det var inte meningen att det skulle vara metal. Det ska vara jävla disco.”
Och jag kan tänka mig att det alltid finns de här människorna som tittar på Melodifestivalen och om det är något som skiljer sig från den från grundformeln så kommer de att vara där bland de första som klagar. Du vet, det är de som klagar på artisterna som inte passar in i deras du vet bild.
Och det är så jävla dumt, men folk är jävla dumma. Det är det som är grejen. Och jag tror att det nu för tiden har blivit värre med hela jävla internet och sociala medier att människor där är de där människorna som bara känner att de inte kan vänta med att komma hem från sitt usla jävla jobb eller vilken jävla skola som helst och de kan inte vänta på att komma hem och börja att trolla på internet om vad som helst. De vill bara tjata och de vill bara inte hålla med om allt och de vill påpeka bristerna hos artister och band och vem som helst! De gillar att njuta av det. De äter popcorn och dricker öl till det och de säger, ”Ja, det här är fantastiskt. Jag får vara elak anonym. Ingen vet vem jag är, men jag är ond.”
Du vet, de där jävla stackars jävlarna. Det är så tråkigt.
Det är det. Det är det verkligen. Jag läste den här promo-grejen om dig och jag tyckte det var kul för jag älskar verkligen ditt band. Jag älskar hur du har din image och hur du arbetar med allt. Och så läste jag om den här veganska handväskan som var modeller för i Vogue. Berätta om det. Det är så häftigt.
Nåväl, de frågade. Jag menar, vi blev så förvånade över att Vogue ville ha en fotografering med Lordi!
Tja, okej, och då begärde vi Veganskt material. För varken jag eller någon i bandet vill att något djur ska dödas på grund av ett läder för att någon skulle ha en jävla handväska, vet du vad jag menar?
Så jag är ett sådant djurfan. Jag är inte vegan själv. Jag äter kött men det är där jag drar gränsen. Jag tycker inte att något djur ska lida för människors fåfänga. Jag tycker inte att det är coolt.
Så ja, vi poserade i Vogue. Och då menar jag, vi är ett band som kan göra det. Jag menar, för oss är det precis som att du kan placera oss i i stort sett vilken jävla miljö som helst och det fungerar. Du vet, det fungerar på ett jävla galet sätt, men du kan i stort sett placera oss var som helst. Du vet. Jag tror att grejen är att det finns få band som man kan sätta i stort sett var som helst. Det är som att det finns Lordi. Okej, Kiss finns inte längre, men du kan lägga Kiss i stort sett var som helst. Du kan sätta Gene Simmons var som helst och det fungerar. Och du kan sätta… Kanske Alice Cooper, du kan sätta dem i stort sett var som helst. Och kanske några karaktärer av eeh, Slipknot!
Men jag tänkte på den här kollektiva grejen och 80-talsgrejen och allt om det. Jag har en känsla av att i dag verkar leksaker och samlingar och i synnerhet legos vara mer accepterade som vuxna hobbyer.
Ja, och det finns en enklare anledning till det.
Berätta!
För killarna gillar det och tjejerna gillar det, men främst killar, nördar, snubbar, du vet med glasögon och såna där som kan alldeles för mycket jävla detaljer om Marvel och serietidningar och sånt där. Eller 80-talsskräckböcker och de vet alla små enstaka detaljer om vad som hände i Lord of The Rings. De vet all den här skiten.
Så, grejen är den att killarna, låt oss säga plus minus 10 år i min ålder, jag är 51 just nu, så låt oss säga att killarna i 40-årsåldern/50-årsåldern, vi är fortfarande barn. Jag menar att männen alltid har varit, de kanske är vuxna i år, men de kommer att vara barn i sitt hjärta för alltid. Och förr i tiden då våra fäder eller vem som helst i generationerna då. De var tvungna att bli riktiga män och vara försörjare av familjer och sånt skit. Men nu, eftersom samhällena redan försörjer familjerna, då menar jag att du kan vara utan jobb hela livet och du kommer fortfarande att kunna leva ett fullt liv. Du kommer att äta och du kommer att ha ett hem på något sätt. Samhället i åtminstone de flesta västländer kommer att hålla dig vid liv och hålla dig i rullning. Så jag tror att nuförtiden finns det så mycket mer underhållning tillgänglig än vad det var som till exempel för den tidigare generationen. Och sånt som man gjorde när man var barn, som nu pratar jag om mig själv, som alla grejer som jag ville ha när jag växte upp på 80-talet, jag vill ha det fortfarande. Och jag minns min pappa som redan varit död i 10, när han växte upp lekte han med jävla kottar och träbitar. Det fanns inget att vara en fanboy över. Det fanns inget där. Så han växte inte upp i en värld där det fanns något som han skulle vara ett fan av.
Och nuförtiden är det mer acceptabelt, och nu är vi vuxna och vi har lite pengar över. Så då köper vi de jävla lego och jävla Marvel-serietidningar och leksaker och figurer och ja, återigen, exempel från min barndom, mina föräldrar ville inte köpa mig alla E.T leksaker som jag ville ha för att de var för dyra.De sa: ”Nej, nej, nej”. De ville inte köpa mig alla Masters of the Universe-leksaker som jag ville ha för varför skulle du behöva så många? Och de köpte mig inte all Star Wars-skiten jag ville ha. Så, eh, snabba snabbspolning framåt 40 år, här är jag och jag köper varenda E.T och och Masters of the Universe och Star Wars-leksaken som jag kan lägga vantarna på. Och jag köper dem faktiskt nu eftersom jag inte fick dem när jag var liten.
Och jag menar, jag vet att där är de flesta män i min ålder normala. De flesta av männen i min ålder är kanske till och med farfar redan för fan. Men det ger mig så mycket tröst att veta att det finns massor av, det finns hundratusentals, kanske miljoner i världen! Killar som jag som fortfarande är barn i hjärtat som fortfarande är 10 och de samlar på saker som de inte fick när de var barn.
Och det är mer acceptabelt eftersom det finns andra också.
Ja jag måste säga att jag spelar Dungeons & Dragons, det är ganska coolt. Jag fyller 46 nu i mars, så jag vet vad du menar för det är fortfarande som du vet, jag köper nya tärningar och ”Woohoo!”
Jag vet. Jag menar, jag brukade spela Dungeons & Dragons, du vet, i slutet av 80-talet. Nuförtiden, nördar jag bort med att spela brädspel och sånt där skit. Så, med min vän Ralph som faktiskt är aktiv medlem i Lord of The Ring-gemenskapen, han är röstskådespelaren på de flesta av våra album, så jag och Ralph, vi nördar ihop. Vi har spelat det här Marvel-brädspelet, det här med Marvel Zombies och jag har två brädspel, de är fortfarande inslagna i plast eftersom jag inte ens har hunnit öppna dem. Jag har E.T. och jag har Aliens.
Jag förstår precis vad du menar! Låt oss gå tillbaka till turnén. Vad kan fansen förvänta sig av den här turnén? Har ni något nytt?
Det är samma. Det här är samma gamla skit. Jag menar, jag tror att de bygger faktiskt just nu, jag menar scenen och och effekterna. Jag menar att turnén är om några veckor. Vi fixar allt här i sista minuten! Tja, ja, vi har några nya effekter, vi har några gamla effekter och beroende på hur de fungerar får vi se. För det är likadant varje gång du har en idé, det kanske inte fungerar som du vill att det ska vara. Det är inte så häftigt. Ibland lyckas man i första hand, ibland tar det tid att få det att fungera och ibland kommer det aldrig att fungera. Och ja, vi har lite tricks och skit, men ställena redan ger ganska snäva begränsningar för vad du kan göra och vad du inte kan göra. Som att röken nu förbjuds på många ställen runt om i Europa, det är förbjudet. Till och med den normala jävla röken och så blir det som oj, och vi vill inte att du ska spraya falskt blod eller till och med vatten där på scenen. Du kan inte ha några vätskor där och sånt här. Så, det gör det svårare och svårare att skapa något! Men du vet, för att svara på din fråga, ja, vi har saker som byggs för tillfället och det är ett väldigt jävla ögonblick, vet du? Vi bygger dessa effekter, men vi se vad som fungerar och vad som inte gör det. Men då menar jag förstås att vi redan har de här som gamla effekter som alltid fungerar. Jag får faktiskt nya vingar nu. Och så byggs en ny motorsåg för tillfället i Australien av alla ställen så jag vet åtminstone att det finns några gamla goda effekter som kommer att fungera.
Jag hade en tanke. Du älskar ju film. Har du sett filmen Red One? Det är den med The Rock som försöker hitta den kidnappade jultomten.
Jag tror inte att jag har sett Red One. Okej, det är med Dwayne Johnson, julfilmen, eller hur?
Ja. Exakt!
Ja, den har jag inte sett! Jag kommer att titta på den.
Det borde du verkligen. För jag vet att du är från Rovaniemi och där finns ju tomtebyn. Och i den här filmen är Tomtens bror Krampus Och ondskans mästare.
Ja, den holländska tomten?!
Just det! Och när de kommer dit är det som en gammal god Saga om ringen-fest! Det är så mycket smink och så mycket proteser och det är så coolt. Så jag tänkte på dig när jag såg det. Så kolla in det.
Okej. Jag ska spana in den! Det gör jag för jag gillar alla typer av filmer. Jag är ett filmfreak, så ja du vet, den enda typen av filmer som jag inte gillar är musikaler. Jag hatar dem. Allt annat, från dokumentärer till chick filmer till jävla skräck till vad som helst, jag älskar allt. Om det är en bra film så är det en bra film. Oavsett vilken genre det är, förutom musikaler. Jag hatar dem! De är från Satan. De kommer från Satan. De är den sanna ondskan. De är ondskans verkliga axel, de jävla musikalerna.
När We Will Rock You kom ut, Queen-filmen, var det fantastiskt! Jag älskade det! Och så kommer det en film om Elton John. Jag väntade så på den. Och så hörde jag att det är en jävla musikal. Jag har fortfarande inte sett den och jag kommer inte att göra det för att jag vet att jag kommer att hata den för så fort det finns en scen i en film där folk pratar om något, som allvarliga prat, och de är på gatan och så börjar plötsligt hela gatan med polisstyrkan och alla börjar dansa och sjunga. Det är min signal att lämna. Jag säger: ”Okej, tack, fan” och går!
Och förresten, jag tror att vår tid är slut! Det är någon ny som ringer! Men tack så mycket! Det här var så trevligt!
Tack själv! Det gör vi om!
Vi avslutar och jag skrattar åt hur många jävlar jag kommer att få redigera bort för att det ska bli rimligt innan jag sätter mig och avnjuter en film som jag och Mr Lordi har som gemensam favorit. Critters!


