Det Tyska legendariska thrash metal bandet Sodom väljer att hylla sina rötter genom att släppa den nya EP:n 1982. Syftet med det är enligt Tom Angelripper, bandets enda permanente originalmedlem och ledarfigur, att blicka tillbaka på året som han menat formade bandet och dess identitet. Angelripper har lyft upp hur bandet var rebelliska, de bar inte samma kläder som alla andra, var långhåriga, det bara var dom som lyssnade på metal och de var på kollisionskurs med lärare och tränare. Denna sammanfattning finns i titelspåret 1982 (remix). Musiken på det spåret skulle jag beskriva som ganska sofistikerad thrash metal där musik och text ligger på samma nivå för att få fram budskapet.
Musikaliskt har Angelripper berättat att Sodom som band våren 1982 började i en replokal på ett industriområde i den tyska staden Essen. Han menar på att de precis hade börjat lära sig sina instrument och att spela väldigt högt. Musiken sipprade ut med attityd och att vara musikaliskt inkorrekt, som en motpol mot ett föreställt etablissemang i samhället. Detta är en ganska samstämmig bild av hur flera Tyska thrash metal band började en gång i tiden under 1980-talet. Ofta var de tyska thrash metal banden ganska råa, högljudda och tog upp väldigt djupa ämnen. I Sodoms fall är det extra intressant då de ofta ansetts vara det råaste bandet inom den Tyska thrash scenens egna ”Big Four” (Kreator, Sodom, Destruction och Tankard). I början av Sodoms karriär fanns det även väldigt tydliga drag av speed metal och proto black metal.
Jag kan berätta en rolig anekdot för att förstärka denna bild. Förra året var jag i Oslo och jag kom att besöka skivaffären Naseblod Records, eller ”Helvete” som butiken en gång i tiden hette när den drevs av Øystein Aarseth, mer känd som Euronymous i det Norska black metal bandet Mayhem. Givetvis ville jag gå ner i källaren och ta ett foto framför väggen med den kända inskriptionen ”Black Metal”. I själva rummet fanns det två skivor representerade. Först en stor logga med Venoms kända album Black Metal (1982), sen en målning med omslaget på Sodoms debut EP In the Sign of Evil (1985). Det säger en hel del om vilket inflytande Sodom kom att ha på den norska black metal scenen och vilken status de hade inom underground scenen inom tidig extrem metal.
Sodoms glidning mot mer renodlad thrash metal kom nog först med albumet Persecution Mania (1987).
Själva musiken på denna EP upplever jag som väldigt influerad av klassiska Venom, framförallt låten ”Witching Metal”. Sen finns det tydliga drag av både speed- och thrash metal och tidiga Sodom. Exempelvis låten ”Victims of Death” känns som att den hade passat med soundet som hörs i In the Sign of Evil. Låten Equinox tycker jag är den med tydligast drag av mer renodlad thrash metal, men ändå rå och snabb.
För att summera så tycker jag att denna EP står sig starkt och att Sodom verkligen får fram syftet med att hylla sina rötter. Det finns inte en dålig låt och det är tydligt, kort och koncist. Fans av thrash metal, black metal och undergroundscenen inom heavy metal i början på 1980-talet kommer förmodligen att uppskatta den här EP:n. Den kanske även kan ge lite nytändning för Sodom inför 2024. Jag har framförallt festivalen ”Klash Of The Ruhrpott” i åtanke som kommer gå av stapeln den 20:e Juli 2024 i Gelsenkirchen. Då kommer nämligen alla de tyska ”Big Four” banden för första gången vara samlade för första gången för att göra gemensam sak, en historiskt händelse! Tidigare har Sodom, Kreator och Destruction turnerat ihop, exempelvis på turnen under 2001/2002 som gick under namnet ”Hell Comes To Your Town”.
Genre: Thrash metal, Speed metal, Proto black metal
Skivbolag: Steamhammer/SPV
Bästa låtar: Witching Metal, Victims of Death
Recension av: Anthony Ceylan