Att Steve Overland ständigt hyllas för sin fantastiska röst är inget annat än rättvist. Man får däremot inte glömma att lyfta fram Merv Goldsworthy och Pete Jupp som varit med sedan starten i FM och verkligen vet hur grunden ska arras i bandet, att de dessutom skiva efter skiva lyckas hålla liret varierat som också är helt rätt för låten. Utöver rytmsektionen så har keyboardisten Jem Davis har varit med sedan 1995 och den sista plattan Dead Mans Shoes innan uppehållet. Jim Kirkpatrick (i bandet sedan 2010) är sista pusselbiten som håller bandet intakt i sitt sound med en blanding av AOR, blues och soul som allt bakar ihop till nästintill perfekt melodic rock, skiva efter skiva.
Thirteen är som titeln antyder trettonde plattan ifrån bandet som bildades 1984. Sedan comebacken 2010 har de släppt fem album där de visar upp styrkan i sitt melodiska tänk där låtarna verkligen alltid låter FM givetvis är Overland odiskutabelt den sak som gör att bandet sticker ut.
Thirteen börjar med Shaking The Tree en låt där hela bandet får glänsa, den har en botten som ger tyngd en keyboardslinga som svara upp till melodin och ett lite bluesigt riff, det börjar på bästa sätt.
Waiting on Love låter mer som tagen ifrån ett 80-talssoundtrack och får mig att relatera till en lättsinnig romantisk komedi, förmodligen en rätt värdelös film som lyfts upp av bra musik.
Talk Is Cheap inleder lite tamt men vänder nästan omedelbart med lite mer power i gitarrerna. Refrängen sitter precis som den ska och avslutas med en markering unisont av hela bandet.
Många gånger förs tankarna till att denna låten skulle passa till den eller den filmen. FM gör helt enkelt sådan musik. Turn This Car Around tänker jag inledningsvis på Baywatch (en också rätt medioker TV-serie om vi ska vara ärliga). Det är nog mest keyboarden som lurar in mig i de tankarna. Både gitarr och keyboard har sina färgningar i hela låten.
Med Love and War intar FM bluesen lite granna på sitt egna vis. Ett akustiskt intro med en akustisk slideguitar där efter 45 sekunder bandet ljuder in. Overlands själfulla stämma sätter också en gamaldags rnb-känsla till låten.
Long Road Home är en powerballad som med en annan sångare och lite annan mix skulle kunna kvala in som en countrylåt. Detta är skivans svagaste spår, snyggt mixat men Long Road Home får ses som en andningspaus i en hittills riktigt riktigt bra platta.
Nästa låt är Be Lucky som också kan beskrivas som en liten andningspaus tycker helt enkelt inte att den håller samma nivå som inledande spåren.
Every Man Needs a Woman däremot höjer ribban igen en rockrökare där Kirkpatrick dessutom levererar ett riktigt skönt gitarrsolo. Kanske inte en typisk FM-låt, Every Man Needs a Woman är mer gitarrdriven.
Mer tydliga keyboards i Just Got Started med en sekvenserliknanade bakgrund där effekten lägger en schysst matta som ger låten rymd.
Fight Fire With Fire är midtempolåt med en som vanligt stark refräng och en känsla i sångmelodin där Overland tydligt visar var skåpet ska stå. Det är soulen i Overland som sticker ut i genrén det är en ingrediens som alltid funnits tack vare Overland oavsett hur AOR låten låtit.
Be True To Yourself avslutar Thirteen, ett budskap som säger det mesta skulle jag säga för det är just det som FM gör. De blandar alla ingredienser som funnits i bandet sedan begynnelsen. Visst i den absoluta begynnelsen hade de ett mer renodlat AOR men soulelementen har alltid funnits i och med Overland och bluesriffen smög sig in redan på andra plattan Tought It Out så titeln är passande för att summera Thirteen då FM håller sig sanna till sitt sound.
Band: FM
Album: Thirteen
Skivbolag: Frontiers Music s.r.l.
Releasedatum: 18:e mars 2022.
Betyg:
