Magnus Karlsson´s Freefall – We are the night
Är det möjligt att få ångest av att något låter för bra? Fibromyalgi eller bara allmänt ont i kroppen? Efter en lyssning på en produktion som äger likt Mr Karlssons projekt, är båda tänkbara kroppsliga scenarier. If riffs could kill; egentligen är det bara Magnus Karlsson och Gus G som är kapabla att frambringa euforisk asketism. Självklart med hjälp av en adekvat mixkille bakom rattarna, i detta fall Jacob Hansen. Mini Malmsteen alias Magnus Karlsson serverar återigen sina lyssnare ett dignande smörgåsbord fyllda med ingredienser som är lika smittsamma som coronaviruset. I mitt fall innebär det en form av självskadebeteende att få förtroendet att recensera hans tredje soloäventyr. För det första avgudar jag honom som melodisnickrare och musiker, för det andra dyrkar jag hans största inspirationskälla: Yngwie J Malmsteen, för hans bidrag innan 2000-talet.
Magnus Karlsson ligger bakom käftsmällar med bland annat Last Tribe, Allen/Lande, Bob Catley, Tony O ´Hara, The Code, The Ferryman, Allen/Olzon, Kiske/Sommerville och Starbreaker. Likt Max Martin drejar han fram hits, som vi andra konsumerar kebabpizzor. Mini Malmsteen har funnit en ovärderlig glitch mellan a.o.r. och den melodiska hårdrocken. Hans patenterade melodiska rock tycks hela tiden finna nya nyanser i sitt egna universum, men säg det som varar för evigt.
Såhär löd några tuffa ord mot musiken han skapade för Allen/Olzon tidigare i år: ”Tyvärr så upplever jag en avsaknad av de där kvalitetsstinna episka hitsen, de som gör att man smälter som smör i solen, de som gör att man väljer Prag framför Falköping, eller föredrar bärpannacotta framför kanderade insekter. Refrängerna känns aningen urvattnade, oinspirerade; rent ut sagt återanvända. Melodislingorna sjuder av en för hög nivå av igenkänningsfaktorer”. Nå har det hänt något nytt under solen sedan mars 2020?
Först och främst är detta hans tyngsta album av de tre han släppt i eget namn. Sedan är det en platta som beträder Yngwie-territorium, precis som Gus G via Firewind gjort tidigare i år. Detta är melodidriven melodisk hårdrock i paritet med Masterplans tre första plattor. Albumet innehåller episk kvalitativstinn musik från Magnus Karlsson, som bara han kan leverera. Med ett melodisinne som är få förunnat styr han projektskutan till något som låter sanslöst snyggt fernissat. Mörkläggningen kan dock inte helt dölja the main problem, nämligen bristen på killerchorus. Jag nämner ”Higher”, ”Heading out”, ”Not my saviour” och ”Last Tribe”” från debutalbumet (2013) och ”Another life”, Kingdom of rock”, ”Out of the dark”, och ”Never look away” från uppföljaren (2015). Syftet med uppradning av låtar är att försöka förklara att det finns nyanser i superkvaliteten, eftersom det egentligen inte existerar några egentliga fillers på plattan. Den knivskarpa produktionen är uberförförisk, i kombination med de maffiga arrangemangen, de tillsammans fungerar som sirenerna i Odysséen.
Precis som Yngwie nöjer han sig inte med medelmåttor, utan här är det bara spetskompetens som gäller bland urvalet av sångfåglarna. Att låta olika vokalister sköta mickstativen brukar sällan vara en framgångsfaktor. Magnus Karlsson har dock förmågan att anpassa låtmaterialet till de olika struparna, utan att det känns för splittrat. På We are the night gästar dessa fantastiska sångare musikens svar på Skavlan: Dino Jelusick, Renan Zonta, Noora Louhimo, Mike Andersson, Ronnie Romero, Tony Martin och Magnus själv.
Plattan inleds med en av de bästa låtarna ”Hold your fire. Diaboliskt crunchiga gitarriff, hopsydda med en dubbelrefräng. Dino Jelusick (Animal Drive, Dirty Shirley) sjunger strupen ur sig. Den kroatiske ungtuppen bemästrar tyngden i musiken, vilken Magnus diktatoriskt smeker brutalt fram. Nästa stora höjdpunkt är ”Queen Of Fire” där det finska röstfenomenet Noora Louhimo (Battle beast) dominerar ljudbilden – en härdsmälta av härdsmältor. Efterkommande ”Dreams and scars” framförs av den brasilianska besten Renan Zonta (Electric mob). Den inleds lite som en Pain låt, men stegras successivt i tempo, för att utmynna i ett episkt chorus. ”All The Way To The Stars” levereras av svenske Mike Andersson (Cloudscape). En singalong låt med en av plattans bästa refränger. På tal om refränger, Yngwie, som i nyktert tillstånd drabbats av trippelhybris skriver numera låtar utan just refränger. Han försöker dessutom matcha Joe Lynn Turner, Göran Edman eller Mark Boals som halvtaskig vokalist. Eller inbillat sig vara en producent av rang; djup tragiskt. Magnus Karlsson visar konkret på att han verkligen kan sjunga, och dessutom gör det på ett övertygande sätt i ”We are the night” och på plattans mest aoriga alster ”Don´t walk away”. Två låtar som för övrigt är djävulskt sköna. ”Temples and Towers” framförs av halvguden Tony Martin. En man som trollband mig via Black Sabbaths sorgligt underskattade Headless cross och Tyr. Vilken sanslös pipa den mannen besitter! Låten i sig är dessutom en av de bästa på albumet. Magnus vapendragare från The Ferryman, Dio-klonen Ronnie Romero bidrar med: ”One by one”. Det är en rakbladsvass skapelse som inte gör bort sig, men som jag ändå upplever vara en av de svagare med ”Under the black star” som framförs av Dino Jelusick. Näst sista låten ”On my way back to earth” är en instrumental sak som fyller sin funktion, även om det egentligen inte är min cup of tee. Såklart innehåller albumet en nästintill obligatorisk ballad. ”Far from home” placeras sist. Det är inget mästerverk, men ändå över medel.
Ja just det, i ”If riffs could kill” blev det 4-4, efter ett dramatiskt straffdrama, i mötet med Firewind. Det innebar att båda banden fick ynnesten att stiga upp på Yngwie-tronen 2020. För mig II, lyckades han inte helt att toppa The Ferrymans andra platta som kom ut 2019, det årets top-3, trots två adekvata försök i år. Danske Jacob Hansen (Volbeat, Primal Fear, Amaranthe, Art Nation, CyHra Pretty Maids, Dynazty) är den som bör tillskrivas en gigantisk del i detta höga betyg. Han skapar ett sound som tillsammans med ett pompöst låtdriv, exceptionella sångare, bombastiska arrangemang och adekvata refränger, något som varje människa som dyrkar hårdrock måste abdikera inför, ungefär som en pedofil till en förskola. Trots mångt och mycket kritik i denna recension så präglas helheten av ambivalens, och troligtvis av alltför höga ställd krav. Visst, jag hade velat sett några fler monsterrefränger, men det är petitesser, men ändå den faktorn som gör att albumet ”bara” får det näst höga betyg. Eller I, jag fällde ju honom på förra plattan, med Allen/Olzon, då måste man väl våga döma åt båda hållen, det vill säga fria, eller II?
Band: Magnus Karlsson´s Freefall
Titel: We are the night
Genre: Melodic stadium hardrock
Skivbolag: Frontiers Music SRL
Releasedatum: 12 juni 2020
Bästa spår: Hold your fire, Queen Of Fire, All The Way To The Stars, Temples and Towers, Dreams and scars
Betyg:
Mats ”Hammerheart” Widholm