Wormwood släppte sitt andra album Nattarvet förra året och är nu aktuella som en av akterna på The Capital Deathfest 2021 samt med inspelningen av ett nytt album. Vi passade på att snacka med gitarristen Tobias Rydsheim om Iron Maiden, interna galenskaper, corona och mycket mer.
Berätta gärna lite om Wormwood för de av våra läsare som inte känner till er sedan innan.
– Wormwood är ett band som utgår från Stockholm, med medlemmar utspridda runt i länet. Musiken vi spelar är ganska mångfacetterad och variationsrik med inslag av melodisk black metal, en skopa atmosfär och folk-blues musik samt lite annat.
Ni har ju hållit på sedan 2014 och vad jag förstår har ni gjort en ganska spännande musikalisk resa sedan dess, kan ni berätta lite om det
– Ja, vi grundade bandet med en grundtanke om att det skulle luta åt black ´n´ roll-hållet. Men det varade inte så länge och personligen jag att det är svårt att binda sig till ett sound. Det är väl kanske därför jag är en av de skyldiga till att det har blivit så pass variationsrikt när det gäller vårt uttryck. Vi började inom Stockholms lokala musikscen och spelade på alla klassiska rockklubbarna, både en och två gånger. Sedan började Europa locka mer och mer och vi började spela på mer etablerade festivalscener och annat. Det är väl först nu på senare tid som vi gjort oss ett namn på den nivån att vi har börjat få uppmärksamhet internationellt.
Ni släppte albumet Nattarvet i juli förra året, vad har ni fått för respons på det?
Responsen har varit långt över förväntan. Det är svårt att släppa en andra skiva, främst eftersom att de som redan hade en positiv bild av oss sedan Ghostlands: Wounds From A Bleeding Earth (2018)var nyfikna på vad som komma skulle. Men de allra flesta verkade ta emot Nattarvet med öppna armar och likadant var det med alla nya människor som upptäckte oss. Det är förmodligen tack vare dem som vi, enligt våra mått i alla fall har fått en enorm respons från både svenska och internationella medier som gav oss riktigt bra betyg. Vi nådde många toppnoteringar på årslistorna, bland annat den svenska officiella topplistan och nominerades till P3 Guld-galan som Årets Rock/Metal.
Är det någon ny musik på gång?
– Absolut! Men jag kommer inte ge några detaljer kring det ännu, men som det verkar just nu så anser jag att vi har något riktigt bra på gång.
Nu är det ju speciella omständigheter men när allt Corona kaos är över har ni några turnéplaner då?
– Ja, det där med corona har ju ställt till det för hela kulturscenen världen över, och givetvis otroligt mycket utöver enbart kulturen. Det är inget nytt under solen. Om det bara hade varit vi som hade behövt ställa in massa bokningar av någon anledning, då hade jag varit bitter. Men nu gäller det i princip varenda musiker i hela världen, så… ja. Vad skall man göra? Wormwood har en handfull gig planerade till hösten och vintern, men vi får se hur det utvecklas. Just nu känns det som en chansning att det kommer bli av eller inte. De flesta har bokat om oss till nästa år och fler nya har bokat oss, det är väl vår revansch för allt stök och bök under 2020.
Ni har ju en ganska gedigen turnéresa bakom er redan, har ni några favoritminnen från något gig eller någon festivalspelning?
– Det finns ju olika typer av favoritminnen, bra gig med en stor publik och floppade gig samt internt galenskap. Jag brukar ofta filma och dokumentera allt som händer kring gigen, så jag har samlat på mig en hel del roliga saker och dumheter. Vi får väl se om det kommer visas offentligt någon gång för att sammanfatta alla resor. Det som är roligast ska väl egentligen inte nämnas eller visas upp, åtminstone inte på en ganska lång tid framöver. Däremot ska jag passa på och säga att det är ett privilegium att fara runt och åka till platser man aldrig annars skulle ha åkt till om det inte vore för musiken. Så det måste jag säga är oerhört berikande
Hur upplever ni att streamingtjänster som Spotify och Youtube har påverkat er spridning?
– Så fort streamingtjänsterna etablerade sig så blev det ju ett jäkla ståhej med många kritiska röster. Personligen såg jag det som en tillgång och bekvämlighet. Det underlättar ju givetvis för band att få nå ut, så jag upplever att streaming är positivt gällande spridning.
Ni säljer riktigt snygga vinyler på er bandcamp (https://wormwood-official.bandcamp.com/album/nattarvet), har ni märkt av någon ökad försäljning de senaste åren med trenden av ökat vinylintresse bland musikälskare?
– Ja, båda våra fullängdare har nått toppen på försäljningslistan i vinylkategorin så det kan jag inte svara något annat på. För det om något är ett tydligt facit. Även om streaming är bekvämt och lättare så stoppar det inte fans från att köpa skivor, vilket är riktigt roligt. Och visst fan måste man ha en vinyl där hemma om man verkligen gillar bandet. Det anses väl vara status om något i hårdrockskretsar, att äga många vinylskivor.
Vilka tre album skulle ni rekommendera våra läsare att lyssna på just nu?
– Jag är nog den i Wormwood som är sämst på att rekommendera heta plattor. Själv lyssnare jag nog mer på själva produktionen och letar inte så aktivt efter ny musik, särskilt på senare år. Förvisso blir det lite tråkigt, men jag har huvudet fullt av Wormwood-prylar hela tiden så det beror nog på det. Men en klassiker som Iron Maidens The Seventh Son Of A Seventh Son (1988) som innehåller allt och är bra hela tiden är en att rekommendera. Så klart känner alla Maiden-fans till den, men ni andra som har svårt för dem av någon anledning borde verkligen sätt er ner och lyssna på den från början till slut. Nu när sommaren nalkas brukar jag falla in i en Outlaw Country-period, så jag får nog slå ett slag för några kalla öl och Bob Wayne´s
Till the Wheels Fall Off (2006). Utöver det så rekommenderar jag egentligen valfri platta från allt mellan Elvis och något random, obskyrt döds-band. Man kan alltid hitta något charmigt, intressant eller tilltalande i det mesta. Förutom i thrash metal.
Stort Tack för att ni tagit er tid att svara på mina frågor!
Tack själv! Och väl mött på nästkommande Wormwood-gig, när väl scenerna har öppnat igen.
/P ”The Poser” Pousár
Cover art made by Moornebheym