Paul Di´Anno är såklart mest känd för sin tid i Iron Maiden(1978-1981) och medverkandet på deras två första album Iron Maiden och Killers som väl får räknas som riktiga klassiker och milstolpar inom NWOBHM. Efter tiden i Iron Maiden har Di´Anno deltagit i en rad bandkonstellationer, egna projekt och gästspel som t.ex albumsläpp med Battlezone, Di´Anno, Paul Di´Anno, Killers och en EP med Gogmagog. Han har även gjort samarbeten med Praying Mantis, Fear, Icarus Witch, Hollywood Monsters, The Almighty Inbredz, Warhorse och Architects of Chaos.
The Book of The Beast är en summering av Di´Annos karriär som främst innehåller inspelningar från Battlezone, Killers och soloprojekten. Skivan är efterlängtad av Paul själv och som han själv säger: ”I´ve never felt that my albums were ever given the promotion they deserved, and record labels just didn´t take me seriously. The guys at Conquest Music are really on the case so I hope more people will get to hear my music”

Från bandet The Killers plockar Di´Anno med inte mindre än sex låtar varav The Beast Arises inleder skivan med en riktig rivstart. Lite längre in på skivan hittar vi covern på T Rex/Children of the revolution också med nämnda band. The Beast Arises skickar mig rakt bakåt till 80-talet och påminner om varför Pauls lite raspiga och säregna, men också fantastiska rockröst slog en till golvet när man hörde albumet Killers/Iron Maiden för första gången. På den tiden upplevde jag rösten som rå, rebellisk och hård men också med lite mystik. Allt känns igen i det första spåret medan Children of the revolution ger prov på en bred och mycket bra rockröst. Die by the gun känns väldigt inspirerad av Pantera.
Battlezone har fått med tre låtar. Feel my pain som ger lite Anthrax vibbar, balladen The forgotten ones och Accept gungande Children of madness. Efter tiden i Iron Maiden släppte Paul först en soloskiva innan han startade Battlezone som också delade många bandmedlemmar med kommande The Killers som på 90-talet blev Battlezone igen men ska ses som två separata band.
Tre av låtarna återfinns också på Di´Annos soloalbum Nomad. Riktigt sköna Heavy Metaldängorna Mad man in the Attic, Nomad och balladen The living dead. Nomad är kanske den låt på skivan som låter mest likt dagens Iron Maiden om man nu vill göra den jämförelsen.
Skivan innehåller också en demo inspelning av The beast is back som Paul skrivit ihop med mångårige vapendragaren Cliff Evans (The Killers) och som avslutar The book of The Beast, här finns en riktigt bra cover av Venoms Black Metal och en av höjdpunkterna, punk käftsmällen The Serpent and the shrew som han spelat in med Almighty Inbredz.
Mest intressant för den stora massan är antagligen nyinspelningarna av Iron Maidens Remember Tomorrow och Wratchild i dubbla versioner. Dels i samarbete med artister som Tony Martin(Black Sabbath), Russ Gilbrook(Uriah Heep) och ZP Theart(Dragonforce), dels i versioner där han sjunger duett med skönsjungande Lidya Balaban(Crowley) de två duetterna med Lidya finns dock bara med på vinylversionen.

Jag hade hoppats att Paul Di´Anno med The book of The Beast skulle göra ett allvarligt försök att visa var skåpet ska stå och det gör han förmodligen men jag tycker att han misslyckas. För mig är Paul för evigt förknippad med tiden i Iron Maiden även om han har gjort en hel del vassa skivsläpp sedan dess. Jag har följt honom sedan någon gång under första halvan av 80-talet då jag upptäckte Iron Maiden först genom Piece of mind(1983) och senare den lilla back katalog som fanns då och föll pladask för Killers som jag än idag håller som en av mina favoriter. Låtarna från Iron Maidens två första skivor görs bra av Bruce Dickinson men bäst av Paul Di´Anno och därmed basta.
Jag hade såklart önskat att han hade tagit med mer från Iron Maiden än vad han gjort men jag förstår samtidigt han inte kunde släppa Iron Maiden och Killers i nyutgåvor utan vill få oss att lyssna på annat material från den långa karriären som rocksångare. Dock hade det inte skadat om I´ve got the fire, Burning Ambition eller Women in uniform t.ex hade fått vara med på summeringen. Jag har också förståelse för att han ville göra något nytt med Remember Tomorrow och Wratchild och därmed har tagit in gäster på inspelningarna. De två låtarna är så bra i sig själva så coverversionerna här blir också bra och jag tycker Lidya klarar sig med bravur, dock är de gamla originalinspelningarna mycket bättre.
Jag har genom åren försökt hitta inspelningar med Praying Mantis där Paul medverkar men eftersom han bara var med under en turné har jag endast hittat några svaga video upptagningar, däremot blev jag överlycklig när jag såg hans och Clive Burrs(Iron Maiden) namn på en maxisingel på B&W i Skara och inhandlade supergruppen Gog Magogs enda skivsläpp med endast tre låtar: I will be there, Living in a fucking time warp och It´s illegal, It´s immoral, It´s unhealthy but it´s fun. I Gog Magog medverkade även Neil Murray(Whitesnake, Brian May Band, Black Sabbath och Gary Moore), Pete Willis(Def Leppard och Roadhouse) och Jannick Gers(Iron Maiden, White Spirit och Gillan). Det är tre låtar som jag tycker platsar på skivan. Antagligen handlar det om rättigheter.
Topparna på detta skivsläpp håller oerhört hög klass men jag tycket också att några av låtarna kunde ha bytts ut samtidigt får man en större bredd av låtar än om jag hade plockat ut dom. Skivan är ett måste att köpa in till samlingen då Paul Di´Anno är en legend och ska behandlas med största respekt.
Artist: Paul Di´Anno
Albumtitel: The Book of The Beast
Bolag: Conquest Music
Release: 27 september 2024
Genre: Heavy Metal
Bästa låtar: The serpent and the shrew, The beast is back och Children of Madness
Betyg:

av Marcus Ahlberg