Foto: Vera Friederich
På fredag släpper The New Roses plattan Attracted To Danger. Jag fick frågan om jag ville prata lite med sångaren Timmy Rough och det ville jag så klart! Jag ringer upp på zoom och där sitter han i en park och solen skiner sådär orättvist varmt som den gjorde här för några veckor sedan.
————————————
Pauline
Hej Timmy! Hur mår du?
Timmy
Bara, bra! Jag njuter av de sista sommardagarna.
Pauline
Jag har sett er spela två gånger. Första gången var med The Dead Daisies i Göteborg. Sen såg jag er på Sweden Rock Festival 2018!
Timmy
Wow, är det redan så länge sedan? Galet.
Pauline
Ja, tiden flyger iväg, och nu är ni på väg att släppa ett nytt album den 4 oktober!
Timmy
Ja, det är sant!
Pauline
Jag har suttit och lyssnat på skivan nästan hela dagen, för att vara på humör och jag har en sån tuggummi låt i skallen! Det är ”Four Wheels”. Den bara fastnar. Jag har gått runt och sjungit den hela dagen. Ni verkar älska att vara ute på vägarna! Jag menar, på varje album har ni låtar om att vara på väg.
Timmy
Ja, det är, du vet, du är 2 timmar på scenen. Men vanligtvis har du 10 eller 20 timmar på dig att åka. Du vet att jag sover på hotell 100 till 150 dagar om året. Så det är klart att du skriver mycket om att vara på resande fot. Du är på resande fot hela tiden. Och det är en väldigt känslosam sak. Det är inte en tråkig sak. Det är en väldigt speciell livsstil, du vet, och det har sina fördelar, många uppsidor. Det har ett par nackdelar och då är du alltid fångad mellan att känna hemlängtan eller känna suget att gå ut och du träffar människor som du aldrig har träffat och du kommer att sakna människor som du inte kan träffa tillräckligt. Så det är en väldigt emotionell livsstil med mycket bra och mycket dåligt. Så det är det mest inspirerande jag kan tänka mig. Det är därför det finns minst en Road-låt på varje album och det försöker jag alltid se till. Att se det där med att vara på väg från ett nytt perspektiv varje gång jag skriver en låt om det, du vet? Ja. Så när man jämför ”One More For the Road” som var för tre album sedan. Det är en mycket mer… det är mer som en ballad, men ett ode till vägen och “Four Wheels”, det är inte samma anda, du vet, för du kan vara mycket känslig och väldigt, väldigt melankolisk när du tänker på vägen. Men du kan också säga, jag vill bara, du vet, gå ut och rocka loss och flippa ur och åka iväg med tåget till stan. Så det är samma sak, men det är väldigt olika vibbar om det. Jag blir aldrig uttråkad av att skriva om det.
Pauline
Er start med bandet är ganska fantastisk. Jag menar, ni turnerade med ZZ Top, Joe Bonamassa och öppnade till och med upp för Kiss innan ni var riktigt kända. Hur gick det till?
Timmy
Jag vet! Men vi var ett band redan när vi spelade med dessa band. Vi bildade ett band 2012 och vi har spelat alla dessa spelningar sedan dess. Men vi började i väldigt små barer, vi spelade i källare och garage. Så ingenting hände över en natt. Allt var en kamp. Och du öppnar upp för lokala band och du öppnar upp för ett regionalt band, sedan öppnar du upp för ett nationellt band och sedan får du din första lilla öppningsspelning och sedan får du en första större, och så vidare så ingenting hände över en natt. Det var en kamp för varje steg på vägen. Det är tufft, men samtidigt när man jobbar så hårt för sin framgång så uppskattar man det mer. Man vänjer sig mycket bättre. Så över en natt är det lätt att lyckas och det är fantastiskt, men det finns många svårigheter på grund av detta. När du inte kunde växa in i din egen framgång. Vi hade chansen. Vi är mycket tacksamma för att vi fick chansen att växa i varje steg på vägen.
Pauline
Ni verkar vara ett band som verkligen älskar att turnera och verkligen älskar att spela på olika ställen. En stor publik eller en liten publik spelar det ingen roll för er.
Timmy
Ja, ja, just för att det alltid är sin egen magi. Så det är fantastiskt att stå inför 15 000 människor, men det är fantastiskt att stå inför 300 eller 400 personer eller 500 personer som flippar ur. Allt har samma magi inomhus, utomhus och att spela i din hemstad, spela i USA! Det är därför vi gör det, du vet, för att vi älskar mångfalden i allting! Vi älskar att aldrig veta vad som kommer att hända. Så jag kunde inte föreställa mig att spela på samma scen, samma storlek, samma publik varje kväll. Det är därför du gör det. Du vill resa, du vill vara balanserad varje gång, du vill åka till länder där du aldrig har varit, där du inte talar språket, där du bara måste kommunicera över musiken. Och du vill fortfarande övertyga folket i din hemstad om att du är värd att visa upp dig. Det är ja, vi jobbar mycket. Varje gång vi åker ut tar vi aldrig något för givet och vi uppskattar mångfalden i allt.
Pauline
Ja, för er publik, den verkar vara i alla åldrar, kvinnor och män, och ni har några riktigt inbitna fans. Jag såg att de till och med hade en skylt på Sweden Rock där det stod ”Life ain’t Easy for a Boy with Long Hair”. Det måste vara så coolt.
Timmy
Det är coolt. Speciellt när du åker till länder där ingen känner dig, dit vi bara åker för att vi spelar musiken. När vi började spela var det klart att din pappa dyker upp och dina bröder och systrar dyker upp och du spelar för dina kompisar och dina klasskamrater och allting. Och nu åker du till, jag vet inte, England eller så åker du till Sverige. När du åker till var som helst! Frankrike! Spanien! Vi spelade på en hel del festivaler i Spanien i år och vi dyker upp där och folk känner till era låtar, man har personligen aldrig varit på den här platsen i sitt liv. Men era sånger lever redan där, du vet, i vissa människors hem, i vissa människors hjärtan. Och det är en galen känsla. Om du dyker upp på en plats där du aldrig har varit men något av dig redan bott där. Det är galet.
Pauline
Ja, det måste vara så coolt.
Attracted By Danger. Jag älskar det här albumet och singeln också, det är som en radiohit. Du vet? Sånt som man vill höra igen! Men hur gick det till på det här albumet för jag känner att det är lite mer rock’n’roll, lite mer skitigt än tidigare. Förstår du vad jag menar?
Timmy
Ja, det är lite ruffare, lite mörkare, lite elakare. Riffen är lite hetare och texterna är lite mindre trevliga. Men det var inte ett koncept. Det var inte med flit. Jag skrev bara många låtar, jag hade typ 35 låtar till skivan. Och vi valde bara de som vi gillade mest för den här skivan och då fick vi liksom intrycket att okej, det här kommer att bli lite tuffare än det förra. Så vi fyllde upp de sista platserna med låtar som skulle passa hela själen. Vi gör alltid så här. Vi får liksom en överblick över vad vi har materialmässigt och sedan bestämmer vi vilka låtar vi gillar mest, och sedan bestämmer vi om alla de här låtarna passar ihop, och ibland gör de det ibland inte. Så jag satte mig aldrig ner och sa att jag skulle skriva elakare låtar, tuffare låtar eller sötare låtar eller fler ballader, mindre ballader, mer pop, mindre pop, mer radio, mindre radio. Jag skriver alltid bara en låt efter låt efter låt och sedan får vi se vad vi gör med det.
Pauline
Så hur ser skrivprocessen ut? Du börjar alltid med att skriva en låt och de andra kommer efter?
Timmy
Jag skriver i stort sett låtarna hela tiden. Och vi försöker bara senare ordna dem tillsammans. Och se hur vi kan förvandla de låtarna till mer New Roses-låtar. Men jag gör det mest liksom, jag gör allt skrivande.
Pauline
Okej, så du är en väldigt kreativ person då?
Timmy
Det är ditt beslut att fatta. Jag bara… jag försöker bara skriva låtar så jag dömer inte om, om det är kreativt eller inte.
Pauline
Ja, om du älskar det du gör kommer du att göra det rätt.
Timmy
Just så.
Pauline
Ni har varit ute och turnerat nu i sommar, en hel del festivaler. Vad är planerna nu efter släppet av albumet?
Timmy
Vi ska på turné till England, direkt i tre veckor. Och vara ledig två veckor och sedan ska vi, ja, spela varje dag två veckor i sträck. Och sen kommer vi tillbaka och sen tvättar vi våra kläder och sover i tre dagar, fyra dagar i sträck, och sen åker vi tillbaka på turné i Tyskland. Så det kommer att bli turnerande, turnerande, turnerande, turnerande, och jag kommer att göra en massa radiointervjuer och en massa intervjuer och det är det vanliga.
Det är galet. Tiden från släppet av ett album där du bara… Du är upphetsad, men du är också väldigt skrämd. För du måste vara på plats. Du måste vara vältränad. Det är inte tillåtet att få någon form av sjukdom eller något sådant. Ingen förkylning, inget som helst, magproblem, vad som helst. Du måste vara på plats hela tiden i typ nästan tre månader. Så det är en mycket utmanande tid, alltid.

Pauline
Jag upplever det lite som att, att vara med i ett band eller att vara en artist ibland kan vara väldigt glorifierat, folk glömmer allt arbete runt omkring.
Timmy
Ja. Och det ska väl vara så!
Ingen i det här bandet eller som vilken artist som helst, man klagar inte för att man vill att folk ska veta hur svårt det är. För ditt jobb är att få människor att glömma hur svårt livet är för ett tag, du vet, så att du aldrig skulle gå ut på scenen och säga till folk ”Vet du hur trötta vi är och hur liksom, vad **** är det som händer? Och jag är, du vet, jag är sjuk och min mamma och… Hon är ju på sjukhuset.” Det gör man inte. Du vet, du går ut och det är ditt jobb att göra folk glada eftersom alla i publiken, de kommer med sina historier, de tar med sig allt, du vet. Jag har varit på den sidan av scenen. När ditt liv suger vill du gå ut och glömma det för en stund, och när ditt liv är fantastiskt vill du gå ut och fira det. Så hur som helst, det är inte läge att gå ut och klaga själv, du vet, så det är tufft förstås. Du måste vara vältränad. Du måste vara på plats. Men det är vårt jobb att roa människor.
Pauline
Men jag slår vad om att du känner av vad publiken känner, att när de kommer in för att titta på dig, så finner de den där lättnaden. De har ett par timmar då de inte behöver tänka på något annat och att de ger energin till er.
Timmy
100%! Så du kan vara trött som fan och 10 minuter innan föreställningen frågar du dig hur det ska gå till när jag ska avsluta föreställningen. Men jag är aldrig rädd, för jag vet att i samma ögonblick som du går ut och allt adrenalin kickar in och du ser de leende ansiktena och människorna och allting, och varje gång lamporna tänds. Man får liksom den där energin. Men det är klart att det är så det är. Det är lite. Du vet, det är lite mer utmanande eftersom din kropp är ditt instrument. Och så fort din kropp blir sjuk. Är du i trubbel. Du vet att du inte kan höja volymen. Som gitarrist kan du fortfarande spela och jag gjorde det många gånger när en nästan är redo för sjukhus, du kan fortfarande spela gitarr. Liksom, på en viss nivå, men som sångare är du körd om du liksom, om du har fått en allvarlig infektion eller något, så är du bara körd. Så jag är alltid väldigt spänd innan turnén, och jag hoppas verkligen att inte fånga någonting, särskilt under de första veckorna eller månaderna. För du kan verkligen skada din röst, du vet.
Pauline
På tal om din röst som instrument, har du fått någon coaching, någon sångcoaching?
Timmy
Senare på min väg till att bli professionell sångare. Ja, jag hade lite coachning, men jag skulle inte säga att jag fick ut så mycket av det. Så det var mer lärorikt för mig att bara lyssna, att spela skivor och verkligen lyssna, inte bara du vet, spela dem i bilen och göra något annat. Lyssna verkligen, som att verkligen studera det i hörlurar i timmar och timmar och försöka ta reda på hur de gör det. Varför? Varför låter de bra? Varför är det något som berör mig så djupt? Och varför berör inte andra sånger mig? Så jag lärde mig verkligen väldigt tidigt att jag vet exakt vad jag gillar och vad jag vill göra. Och jag hade alla där. Om du lyssnar på Aretha Franklin, om du lyssnar på Paul Rogers, om du lyssnar på Bon Scott, eller så många andra sångare som Robert Plant. Du vet, det är som speciella sångare som har en specialitet med sin röst. Jag tycker om röster som låter speciellt, så man lyssnar på dem. Och sedan imiterar man dem och sedan får man reda på vad det är de gör genom att imitera dem och sedan kan man extrahera kanske en eller två saker och lägga till det i sin egen stil och blanda upp det med andra stilar. Precis som du gör som gitarrist samlar du licks och riff och sedan förvandlar du dem till din egen stil. Och jag gjorde samma sak med sången! Jag tänkte att det är liksom, ja, det är inte mitt syfte att vara en klassiskt skolad sångare.
Pauline
Så har du alltid vetat att du vill bli musiker, att det var den karriär du alltid drömt om?
Timmy
Ja. Jag har vetat det sedan jag var ungefär fem eller sex år. Jag visste inte hur då. Jag visste inte att jag skulle bli sångare i ett rockband eller något. Men jag visste att det var musiken som drev mig. Så andra barn gick till fotbollslektionerna och jag gick dit också, men jag kände ingenting. Jag kallar det som en markör.
Som barn kunde jag lyssna på en Elvis-skiva eller vad som helst fem gånger i sträck utan att röra mig. Jag fick min första saxofon när jag var 12 år gammal. Jag kunde inte släppa den på typ 7 timmar på helgen. Jag gick upp på morgonen och sov med saxofonen under täcket för att jag ville vara redo så fort jag vaknade. Du vet såna saker, där du förlorar all tidsuppfattning. Du kan spela ditt instrument i 7-8 timmar. Och du glömmer att äta eller dricka eller vad som helst. Du vet, det är en tydlig markör att du verkligen vill göra något. Och när de skickade mig till fotbollsträningen tittade jag på klockan var 30:e sekund eftersom den inte drev mig. Så jag visste väldigt tidigt att musik är det enda som får mig att glömma tiden. Och det förklarade verkligen för mig väldigt tidigt. Om du förlorar, om du bara kan förlora 7-8 timmar utan att ens veta att det var mer än 15 minuter. Uh, det här måste vara något du verkligen gillar.
Pauline
Så en sista fråga är till alla våra läsare som planerar att starta ett band! Vi har en del väldigt unga läsare, vad skulle du rekommendera dem att göra? Vilken inspiration ska de leta efter?
Timmy
Jag tror att rock’n’roll först och främst inte handlar om att följa någons regler. Jag tror att det är viktigare än någonsin att fokusera bakåt och verkligen lära sig sitt instrument och ta bort brådskan från allt och inte fokusera för mycket på alla distraktioner runt omkring som sociala medier och bra musikvideor och AI-foto komponering och vad som helst. Annons Marknadsföringsstrategi, kampanj och bla bla. Allt är viktigt nu och du måste spela spelet för att bli igenkänd. Ingen tvekan om det! Men i slutet gillar fansen produkten, dina låtar och demonstrationer av låten. Det är det viktigaste fortfarande. Och det krävs mer kulor nuförtiden för att vara unik och sticka ut! Så du måste verkligen fokusera och speciellt sångarna där ute. Jag tycker att de borde fokusera mer på att vara riktigt bra sångare för det finns färre och färre riktigt bra sångare där ute. Inte för att de andra inte har rätt att vara där, inga problem. Och många av dem gör verkligen sin musik bra, men jag antar att det finns mycket utrymme nu för riktigt tekniskt bra sångare som har ett bra omfång och som kan sjunga svåra melodier och jag skulle säga att det här är något som folk fortfarande älskar. Väldigt få gör det numera eftersom det är väldigt svårt att lära sig och det finns så många genvägar tillgängliga idag. Men låt det ta tid!
Pauline
Tack så mycket!
Timmy
Tack för ditt intresse och Ta hand om dig!
Så på fredagsläpps plattan och imorgon kommer ni att få läsa min recension av den! Den något mörkare och tyngre sidan av The New Roses!

