Photo by Terhi Ylimäinen
De svenska proglegenderna OPETH meddelar att släppet av deras 14:e studioalbum, ”The Last Will & Testament”, har skjutits upp till den 22 november 2024 på grund av oförutsedda förseningar i tillverkningsprocessen.
OPETH:s frontman Mikael Åkerfeldt kommenterar:
”Vi strävar efter att leverera produkter av högsta möjliga kvalitet, och för att uppnå det behöver vi lite mer tid för att säkerställa att den slutliga versionen uppfyller vår standard. Vi förstår att detta kan komma som en besvikelse, men vi uppskattar verkligen ditt tålamod och fortsatta stöd. Vi ser fram emot att dela den här nya musiken med dig, och vi är övertygade om att det kommer att vara värt väntan.”
Efter den kritikerrosade första singeln ”§1” har bandet precis släppt den andra singeln ”§3” – Lyssna HÄR
Förbeställ ’The Last Will & Testamente’ HÄR
OPETH:s fjortonde album är skrivet av Åkerfeldt, med text av Klara Rönnqvist Fors (The Heard, ex-Crucified Barbara). ”The Last Will & Testament” samproducerades av Åkerfeldt och Stefan Boman (Ghost, The Hellacopters), konstruerades av Boman, Joe Jones (Killing Joke, Robert Plant) och OPETH, medan Boman, Åkerfeldt och resten av bandet mixade på Atlantis och Hammerthorpe Studios i Stockholm. Stråkarna på ”The Last Will & Testament” arrangerades av Åkerfeldt och Dave Stewart (Egg, Khan) och dirigerades av Stewart på Angel Studios i London. Bildkonstnären Travis Smith är inte den som missar ett slag, och han återvänder till fållan och skapar sitt 11:e omslag, ett spöklikt ”fotografi” som påminner om Stanley Kubricks ökända ”Overlook Hotel”-fotografi. Miles Showell (ABBA, Queen) återkommer också till mastering och vinyllackskärning på Abbey Road Studios i London.
Åkerfeldt rullar ut röda mattan för den omtalade flöjtisten och Jethro Tull-ledaren Ian Anderson. Andersons signaturanteckningar flyger inte bara på ”§4” och ”§7”, han berättar också om ”§1”, ”§2”, ”§4” och ”§7”. Tillsammans med Anderson ger Europes Joey Tempest en bakgrundssång på ”§2”, medan Åkerfeldts yngsta dotter, Mirjam Åkerfeldt, är den okroppsliga rösten i ”§1”.
”The Last Will & Testament” är gripande från början till slut, häpnadsväckande inifrån och ut, och representerar något av OPETH:s finaste material hittills. Precis som OPETH välkomnat många i sina bedrövade armar genom åren, levererar svenskarna återigen löftet att bra musik alltid berättar en fängslande historia – den här gången med growls vi inte hört sedan 2008 års ”Watershed”.
