Åge & Trond från Wig Wam, komikern, programledaren och musikern Marcus Berggren, Majsan (Thundermother), Peo Thyrén (Noice, Sha-Boom), Martin Sweet (Crashdîet), Ryan Roxie (Alice Cooper, Slash’s Snakepit m fl), Pontus Norgren (HammerFall), Jimmy Jay (H.E.A.T), Scarlet, Dag ”Hell” Hoffer (Bullet) samt Gabriel Keyes (Crashdïet). Listan av artister som ansluter till ”Save The Noize”, välgörenhetsprojektet till förmån till Musikerförbundets krisfond, börjar bli imponerande, som synes redan med ett flertal stora namn bekräftade. Peter Johansson passade på att pressa initiativtagarna i Velvet Insane samt Marcus Berggren på detaljer!
Jesper Lindgren och Jonas Eriksson från Velvet Insane, initiativtagare till välgörenhetsprojektet ”Save The Noize” och Marcus Berggren – Komiker, krönikör, musiker och programledare. Hur kom ni i kontakt med varandra?
Jesper: Jag skickade en spontan förfrågan till Marcus för jag visste att han spelade mycket och han brukar också gästa en podd som jag tror heter Livsråd tillsammans med Henrik Nyblom och Sylvester Schlegel från The Ark. Där brukar de improvisera lite låtar och jag tyckte han var duktig. Vi började maila med varandra och lira gitarr digitalt, det känns skitkul att han ville vara med. Han är en grym personlighet som älskar den här typen av rockmusik.
Marcus: Jag tänker mig att jag är en maskot som fotbollslag har. I Harry Potter har de ju ”själsdjur”, någon har kanske en björn eller en nyckelpiga. En Animagus tänker jag att jag är. Jag fick ju en fråga och kände mig jävligt glad och hedrad. Framförallt hårdrock är ju jävligt kul. Hårdrock känns ju också lite som den nya dansbandsmusiken och jag älskar ju både dansband och hårdrock.
Du har ju haft ett stort gäng band genom åren Marcus, men många tänker kanske inte direkt på musik när de tänker på dig. Hur började du din musikaliska bana?
Marcus: Mina föräldrar är väldigt sportiga och försökte tvinga mig att gå i alla sporter som finns. Jag var en riktig sopa. vi var på en after ski i Sälen och där såg jag ett mäktigt coverband från Malung som hette Farbror Fläsk som blåste skallen av mig. Jag var kanske tio år och de körde AC/DC, KISS, Van Halen. Då var det kört. Då lipade jag till mig en akustisk gitarr, det var ju inte så jävla häftigt så då började jag spela elgitarr. Jag startade mitt första band och höll säkert på med det i femton år innan jag gav upp. Influenser har varierat över tid. När jag var liten var det AC/DC. I tonåren blev det självmordspop som Broder Daniel. Man skulle vara jävligt blek och jävligt ensam, den grejen.
Mitt första band hette Haralds Hjältar. Vår logga var AC/DC inspirerad och hade H och H med ett blixt S i mitten. När vi lirade i Kungälv så trodde folk att vi var ett nazistiskt vit makt band vilket ledde till jävligt mycket problem. Vi fick lägga ner bandet eftersom det lockade helt fel publik. Vi spelade ju utklädda och hade smink och de här nazisterna tyckte ju att vi var några jävla töntar så det blev alltid slagsmål. Därefter hade jag ett band som hette Doris Diskotek som var typ ”drogrock”. Det var några flummiga gubbar som hittade på konstiga saker i något industriområde. Det bråkades för mycket. Folk låg med varandras fruar, sålde varandras gitarrer och stal koppartråd. Det var snurrigt. Det senaste bandet jag hade hette Prinsen av Bhutan, det var när jag pluggade på universitetet. Det var faktiskt det sämsta bandet. Man är jävligt pretto när man är tjugotre och pluggar på högskola. Vi tyckte vi var så jävla djupa med våra texter som kritiserade konsumtionssamhället och våra långa låtar med sexton minuters gitarrsolo. Sedan dess har jag lirat lite soloprylar, men inte haft något band fram tills nu då med Save The Noize.
Det är ett stort antal medverkande band från både Sverige och Norge som deltar i ”Save The Noize” varav ett flertal redan är bekräftade. Hur gick ni tillväga när ni kontaktade musiker till projektet? Hade ni en önskelista från början eller pratade ni med någon som i sin tur pratade med någon annan?
Jesper: Där bollade jag och Rasmus (Harnesk-Wiklund) mycket tillsammans. Vi gjorde en form av önskelista på band inom den här typen av rock. Därefter skickade vi ut förfrågningar. En del var ganska givna, framförallt de som vi haft kontakt med sedan tidigare, till exempel Åge i Wig Wam.
Jonas: Ja, det var lite bollande i början i att försöka hitta rätt personer i genren vilket jag tycker vi till slut lyckades bra med.
Berätta lite om låten ”Save The Noize”! Kan ni droppa några referenser till liknande låtar?
Jesper: Just nu låter den lite åttiotal, ungefär som Europe och Talisman. Det är väl de referenser som den är skriven inom. Nu när folk börjar bidra med sina grejer är den på väg lite i en annan riktning.
I dagens läge är det ju inte direkt aktuellt att samla artister i en stor fet kör som man gjorde på åttiotalet i t ex Band Aid eller USA for Africa! Hur gör ni för att skapa illusionen av detta?
Jonas: Jag har ju en förväntning på att det ska bli en stor mäktig kör där alla musiker står tillsammans och sjunger. Det är den bilden jag har. Roger (Bergsten, Nevo Studios) som mixar och mastrar kommer ha den otacksamma uppgiften i att få ihop allt, men han är lugn och erfaren så det kommer gå galant.
Det kommer bli en video också. Berätta lite om den!
Blir det en konceptvideo, lyricvideo eller vad?
Jesper: Det kommer bli en blandning av lyric och koncept. Istället för att ta in alla musiker samtidigt i studio så har vi bett alla att filma sig själva när de spelar och sjunger och klipper ihop allt i olika rutor. Det kommer byggas upp mer och mer för att i slutet bli en känsla av att alla sjunger tillsammans fast på distans corona style. Det är Gustaf Kronfeldt som kommer göra videon. Han är otroligt duktig och har jobbat med många av de här artisterna innan, bland annat Dregen, Ryan Roxie och Quireboys för att nämna några.
Att samla artister till olika välgörenhetsprojekt och galor är ju ett beprövat koncept. Har ni själva någon eller några favoritlåtar med anknytning till detta?
Jonas: Det jag spontant kommer på är Band Aid – ”Do They Know It’s Christmas”. En bra låt och ett lyckat koncept.
Jesper: Det var ju mycket under åttiotalet. Dio drog ihop ett gäng och spelade in ”Stars”. Sedan hade vi ju Swedish Metal Aid, där var ju ett annat Östersundsband med: 220 Volt. I ”We Are The World” (USA For Africa) tycker jag Bob Dylan är riktigt härlig i både låten och videon, riktigt otaggad *skratt*
Marcus: Jag tycker Swedish Metal Aid är grym. Det finns också någon slags ”Dansbandshjälpen” med Kikki Danielsson och Lasse Stefanz. Lasse är den sannaste rockern vi har i landet. Bob Dylan i We Are The World gillar jag. Framförallt att han är så sur och allt man har hört om det.
Har ni diskuterat att spela in flera låtar om det visar sig att Save The Noize blir en succé?
Jesper: Som det ser ut just nu stannar det vid en singel. Det kan ju bli så bra att man blir taggad att göra flera låtar. Det är ju mycket roddande runtomkring så vi får se hur det faller ut.
2020 har ju minst sagt varit ett tungt och svart år och nu hoppas vi ju alla att 2021 blir ett ljusare och bättre år. Vad har ni för planer för 2021?
Jonas: Att släppa vår skiva som vi spelade in i somras. Det är ett mål som förhoppningsvis kommer uppnås under året
Jesper: Så fort restriktionerna släpper så ska vi ut och försöka spela så mycket som möjligt. Nu har vi ju varit inlåsta ett tag så det kommer bli som att skicka ut kor på grönbete. Det är ju kul att spela akustiskt för åtta pers på en restaurang också men vi vill ju ut och spela med fullt ställ såklart.
Marcus: Jag har jävligt mycket planer. Jag ska släppa en solo Ep. Det har jag i och för sig velat i fem år, men nu ska den ut. Jag ska skriva en bok, det har jag också hållt med i flera år. Jag hoppas att corona släpper så att jag kan ut och köra stand up. Vi får se. Jag gillar att ligga och lura i vassen och hoppa fram när man minst anar det med någonting så det får bli lite som det blir.
Har ni något nyårslöfte?
Jesper: Jag kommer tyvärr inte på något.
Jonas: Jag är lika tråkig som Jesper och kommer inte på något.
Marcus: Jag ska skaffa långt hår igen!
Stort tack för att ni ville ställa upp på den här intervjun!
Peter ”Amber St Pete” Johansson