Likt förra gången då Save The Noize version 1 släpptes så gjordes intervjuer med musiker och artister involverade i projektet. Vi följer givetvis upp med intervjuer med involverade inför släppet av Save The Noize V2, med releasedatum TBA. Intervju gjord av Rasmus Harnesk Wiklund och Jesper Lindgren, initiativtagare bakom Save The Noize projektet.
Slim Martin Thomander är en av Sveriges mest respekterade gitarrhjältar och spelar i band så som Electric Boys och Diamond Dogs. Martin är en av de medverkande artisterna på ”Save The Noize”. Vi tog oss därför ett snack med Martin för att prata om hur han tacklat pandemin och varför han valde att ställa upp och hjälpa Sveriges musiker genom projektet “Save The Noize”.
Du är aktuell som en av deltagarna i välgörenhetsprojektet ”Save The Noize”! Hur blev du involverad och vilken roll har du i projektet?
Martin – Jesper Lindgren frågade om jag ville lira gitarr på en låt, ett välgörenhets projekt som heter save the noize. Han skickade över låten, jag drog fram sliden och dyngade in det, på en kvart va det klart.
Att samla artister till olika välgörenhetsprojekt och galor är ju ett beprövat koncept. Har du själv någon eller några favoritlåtar med anknytning till detta?
Martin – Hm, nä egentligen inte. Men kom att tänka på George Harrisson ”Concert for Bangladesh. Så låten ”Bangladesh” isåfall.
Pandemin har drabbat många på olika sätt under 2020/2021, musiken & kulturen har stannat av men det känns ändå som att du har verkligen haft fullt upp med olika projekt. Vad har du sysslat med under 2020/2021? och vad har du framför dig?
Martin – Ja det har flytit på bra. 20/21 Lirade jag in en dubbelplatta med Diamond dogs, i sunlight studion med Thomas Skogsberg som producent. Den kommer släppas i januari 2022 och ”slap bang blue rendevous” heter den.
Sen har jag Lirat in och släppt en platta med Electric boys, som vi kallade ” Ups!de down”. Vi lirade oxå in en konsert film, live blandat med intervjuer i olika miljöer och lite party. Vi ville ha lite the last walz med the band, eller snarare ”Live At Pompei”, filmen med Pink Floyd. Vi hade ingen publik, det va ju restriktioner. Men lirade in på en nice teaterscen med film crew och hela konkarongen. Vi har även kommit igång med turnérande lite. Och spelat in tre videos till singlar från Ups!de down. En oldschool animerad video till första singeln ”supergod” blev extra kul.
Har även skrivit ett gäng låtar till ny soloplatta som jag planerar att lira in snart.
Som avslutning tänkte jag på ett lättsamt sätt försöka lära känna ditt musikaliska jag lite bättre. Till att börja med är jag nyfiken på vem det var som fick dig att börja med musik?
Martin – Morsan fick mig att börja lira piano ganska tidigt. Sen va det några i skolan som lirade i band. Jag älskade AC/DC och annan hårdrock som gällde på tidigt 80 tal. Jag blev helt hooked när jag hängde på en polare som lirade med sitt band i ett skyddsrum under plugg. Sen va det några andra polare som börjat lira i band, så när dom frågade, så ljög jag och sa att jag kunde lira, och fick lite stress när dom frågade om jag ville vara med. Som tur va dom hyfsat nybörjare dom oxå. Angus Young va nog första gitarristen jag gick i gång på.
Första skivan för egna pengar?
Martin – If you want blood, youve got it- Ac/dc
Du får välja en platta att ta med dig till en öde ö, vilken blir det?
Martin – Hmm, nån dubbel platta då kanske så man maxar speltid. Electric ladyland – Jimi Hendrix
Tack för intervjun och vi ser fram emot släppet av Save The Noize V2.
// Rasmus Harnesk Wiklund, Jesper Lindgren.