Rockbloggen har fått äran att prata lite med Mother Mersy före deras spelning på Malmö Rock Inferno som arrangeras på Babel i Malmö. Trummisen Erik Gustafsson och basisten Svante Norlin slår sig ner i intervjusoffan och min första fråga om klimatet för rock´n´roll i Malmö som är bandets hemvist startar en diskussion som flyter på och blir en pratstund om att vara ett band på väg uppåt. Svaret på frågan blir att trots att klassiska Kulturbolaget läggs ner så tycker de att klimatet är helt ok. Det finns några klubbar där mindre band kan få möjligheter att visa upp sig. Vi kommer in på att attityden till arrangemang med mindre kända artister i Sverige kunde vara bättre. Erik pekar t.ex på att när giganter som Iron Maiden, Metallica, AC/DC spelar på de största arenorna i landet är publiken villig att betala dryga tusenlappen för en biljett medan det är svårt att sälja biljetter för 50 spänn på den lokala scenen. Han frågar sig hur vi ska få fram nya arenaband om man inte vårdar de vägar framåt som finns. Det gäller att ta hand om replokaler, klubbar att spela på och att musikintresserad publik tar sig till klubbarna och upptäcker nya unga band. Ekonomin för banden är förstås oerhört viktig. I fallet Mother Mersy har de fortfarande lagt ut mer pengar än de har fått in och detta trots att de har lyckats få spela i både Danmark och Tyskland. Eftersom det är svårt locka folk om biljettpriset är för högt så blir det sällan pengar över till banden därför är merchandiseförsäljningen oerhört viktig eftersom den generar pengar direkt till banden. Erik gör en jämförelse med TysklanddärMother Mersy t.ex har spelat på fotbollslaget FC St. Paulis klubbshop på Reeperbahn i Hamburg. Där är upplägget att när man är bokad för en spelning så är gaget minimalt men att det går omkring en person med en hink och samlar in en form av kollekt som sedan går till bandet. Enligt Erik fungerar det upplägget bra och det möjliggör fler spelningar för helt nya band och band som strävar för att nå ut till lite större publik och publiken kommer eftersom de betalar om de tycker bandet är bra. Tid är också en faktor som kan vara väldigt besvärlig i ett tidigt stadie för många band, särskilt för bandmedlemmar som kanske hunnit bilda familj. Man kan behöva försvara att man lägger tid och pengar på sitt kall att skapa och spela musik.

Vi pratar också om Spotify och algoritmer. När jag frågar om en uppföljare till albumet From Above så får jag höra att det finns planer och att det är låtar på gång och att en ny låt som heter Can`t move redan finns på Spotify. Bandet kommer antagligen att släppa en eller två låtar i taget och det är en strategisk tanke bakom och det är streamingtjänster som just Spotify som är orsaken då det gäller att hela tiden synas har det blivit viktigare att släppa lite då och då istället för hela album men att det så småningom blir ett album. Här pratar Erik också om hur svårt det är att komma in på de spellistor som skapas av streamingtjänsten, att man behöver få sina låtar spelade och gillade i oerhört stor mängd för att hamna på sådana listor. Så som lyssnare kan man genom att följa och gärna dela låtar med band som man gillar hjälpa ens lokala band till att nå längre vilket är något som Mother Mersy kämpar för.

Mother Mersy inleder kvällen med låten Kiss me som svänger som bara den och för mina tankar till Velvet Insane om än med mer tyngd. Malmöpubliken är med på noterna och det märks att kvällens headliner har gjort sig ett namn i staden. En favorit för mig är See right through ya som jag tycker låter lite T Rex. Sweetness drar ner tempot lite och påminner om David Bowie. Emil Starbrant leder bandet genom spelningen med en sjuhelsickes energi och spelglädjen verkar enorm och i Attention får han med sig publiken som kör. Det svänger friskt och man fortsätter blanda influenser från många band som hade sin storhetstid på 70-talet som t.ex Led Zeppelin, Aerosmith och nämnde T Rex. Vi bjuds på en härlig letktion i Merciless rock´n´roll. Bandet har som mål att nå en större publik och gärna flytta ut gränserna från Skåne och jag hoppas verkligen dom lyckas med det. Det finns ytterligare några möjligheter att se Mother Mersy i höst. Missa inte det och kom ihåg att köpa merch och gå på lokala spelningar i era närområden.
https://youtu.be/YdYkJRFZQMU?si=BPW8xNauT5_gMnrv

Kommande spelningar:
30 oktober Biljardkompaniet Kristianstad
16 november Lochness Karlshamn
21 november Babel Malmö
22 november Roy Mölndal Rock Inferno
Mother Mersy är: Emil Starbrant-sång, Erik Gustavsson-trummor, Svante Norlin-bas, Emmanuel Benigh Hemmander-gitarr.
Setlist: Kiss me, Green light, See right through ya, Sweetness, Armageddon, Wake me up, Tongue Tied, Mercy, Take you there, Attention, Your Thing, Can´t move
av Marcus Ahlberg