När Sepultura släppt Quadra i februari 2020 hade de ingen aning om att världen skulle se helt annorlunda ut än de tänkt sig inför sommaren. Men pandemin har inte släckt någon kreativ låga eller saktat ner bandet på något vis, snarare tvärtom! Med evenemanget SepulQuarta har de skapat något helt nytt med sin egen katalog och en unik möjlighet att utvecklas inte bara som band utan som människor och individer!
Pauline ringde upp Andreas Kisser på Skype och pratade lite om världen, musiken och vikten av att använda sin röst.
Hej Andreas! Hur har ni det? Det är väl inte sommar där?
Nej det är vinter, det är faktiskt årets kallaste dag här i Sao Paolo! Det är runt 8 eller 9 grader vilket är rätt kallt för oss! Haha!
Idag har vi 19 grader och regn här!
Vad skönt! Jag saknar de europeiska somrarna! Det blev ju inga turnéer nu med restriktionerna och allt. Annars är ju sommaren den bästa tiden att vara i Europa.
Verkligen! Svenska sommaren är underbar, det är varmt och alla kastar av sig kläderna!
Hahaha ja! Freedom!!
Det är ju skillnad mot hur det känns nu. Hur har ni gjort med albumet under restriktionerna, har ni kunnat spela in tillsammans något eller har ni skött det via nätet?
Vi träffades inte alls. Derrick är i Kalifornien, han bor i Los Angeles. Jag och Igor bor i samma stad men vi kunde inte heller ses eller repa ihop. Paulo har flyttat till sin mamma och umgås med sin familj men nu börjar det lätta lite. Vi börjar långsamt komma i gång med vaccinationer men vi är i gång i alla fall. Och festivalerna börjar ju publicera lite nu och vi har en turné planerad i november och december, vi jobbar hårt för att få det att funka. Vi var ju redo för turné redan förra året när vi släppt Quadra i februari vi hade turnéplaner i Nordamerika under våren och sommarens planer med festivaler var fantastiska och sen ställde vi in allting på grund av Covid. Två dagar innan vi skulle resa in i Nordamerika ställdes allting in.
Men då kom vi på det här eventet, i princip för att hålla bandet vi liv! (https://www.sepultura.com.br/SepulQuarta) Och vår kontakt med fansen. Vi fick en chans att spela lite för fansen och prata om albumet och eftersom vi inte hade det vi brukar ha i turnébussar eller hotellrum där vi brukar diskutera och planera saker startade vi SepulQuarta. Ett sätt att hålla oss kreativt aktiva och tanken var aldrig att skapa ett album av det. Men varje onsdag försökte vi att köra olika låtar i eventet och ta oss igenom vår katalog och så började vi bjuda in vänner att delta och vara med i vår Q&A och jamma lite. Så när vi närmade oss slutet av 2020 insåg vi att vi hade fått ihop ett fantastiskt material med all Sepultura musik och underbara vänner och gäster som deltagit och bidragit med sitt sound. 15 låtar som vi mixade och gjorde till ett album som är väldigt unikt egentligen, det är inte live men det är inte studio heller! I Ratamahatta till exempel hade vi tre trummisar! Att få det att funka i en studio är väldigt svårt men vi fick det att funka här, det är klart att det går men det krävs mycket jobb och teknik annars men vi löste det ändå! Haha en av dem spelade in på sin iPhone i sin trädgård! I en av låtarna skickade en vokalist sin inspelning från badrummet och allt funkade! Det var fantastiskt! Jag tror Corona gav oss den möjligheten, att skapa något ur ingenting. Omslaget representerar just det. Den döda fågeln och blommorna som växer ur den. Det var en fantastisk upplevelse att se och höra det här växa fram! Tänk att vi har fått vara med om skapelsen av det här albumet! Det är så speciellt och unikt och det kommer aldrig hända igen! Förhoppningsvis! Hahaha!
Det måste ha varit så häftigt att efter alla dessa år hitta ytterligare ett sätt att skapa något som är Sepultura!
Definitivt! Det här är ju vår föda! Utmaningarna och Sepulturas livsgnista kommer ju ur förändringar, bandmedlemmar, fans, teknisk utveckling, vinyl och Cd skivor och andra stora förändringar! Och det fortsätter förändras! Se bara på alla olika sätt banden släpper sitt material idag! Det är inte bara album det är live på nätet och vi är så tacksamma att vi hann göra Quadra som inspirerade oss till att bara fortsätta! Om vi inte hade haft något på gång så hade det varit svårt. SepulQuarta eventet var ju inte bara om musik heller vi pratade om miljöfrågor, politiska frågor, depression, skateboarding och kvinnor på metalscenen! Det fanns inga gränser eller regler. Det var så många fantastiska människor involverade också, journalister och experter i olika områden. Och allting blev ju inspirerande. Det var otroligt lärorikt, inte bara för bandet utan för alla som var med. Vi lärde oss mycket själva också som individer. Se bara på hur tekniken fungerar idag! Som den här intervjun, på varsin sida av världen! En dörr stängs och tio andra öppnas just nu! Allting funkade och alla var så engagerad och de som var med och spelade in skickade allting i tid för att det skulle funka och jag mixade allting här hemma. Vår webmaster redigerade alla videos och det hade vi nog aldrig gjort i en annan situation. Visst, albumet har blivit mixat och mastrat professionellt men under SepulQuarta eventet var allt hemmagjort!
Men om vi ser tillbaka då, vilken är den största förändringen i branschen från 80 – talet fram till nu?
Monopolet. Absolut. Skivbolagens styre. Förr styrde ett fåtal personer på varje bolag vad du fick släppa när och var. Idag finns det så många fler möjligheter att anpassa sig. Jag menar det går ju till och med att spela in ett album i trädgården, som vi gjort! Haha! Tekniken har ju verkligen banat väg för folk som inte haft en chans tidigare. Och kanske speciellt kvinnorna inom Heavy Metal. Internet visar ju verkligen att kvinnor är aktiva inom Heavy Metal, inte bara sångerskor och keyboardister utan riktigt begåvade gitarrister och trummisar! De spelar otroligt tekniskt och visar att de är en kraft att räkna med! Det hade nog varit betydligt mycket svårare utan internet. Det är ju självklart inte bara för kvinnorna, det är en möjlighet för alla som haft svårt att ta sig framåt och uppåt! Som kanske inte fått uttrycka sig och vara öppna av kulturella orsaker.
Sepultura har ju alltid varit öppet kritiska mot orättvisor, tror du att ni varit influenser för andra band som ställer sig bakom utsatta människor och grupper?
Absolut och vi blir stolta när band nämner Sepultura som en del av deras inspirationskällor. Det är häftigt att folk fortfarande pratar om Arise och Roots på det viset. De albumen representerar en väldig speciell fas i vår karriär. Sepultura var på väg ut i världen och lämnade ett avtryck. Inte bara hos fansen utan även i branschen! Vi tog våra Brasilianska influenser och kombinerade det med metal och det gör vi ju fortfarande, allt vi hör, ser och upplever på gatorna inspirerar oss i nästa fas. Brasilien är så enormt från norr till söder och det finns så mycket att ta av. Rytmer och melodier överallt!
Jag tror att Roots och Arise kan ha öppnat ögonen på många metalälskare för ett sätt att spela metal som inte handlade om ren ondska eller djävulen, det finns så mycket i verkligheten som är starkt och viktigt som man kan sjunga om!
Verkligen! Jag tror att vi influerades av punken. Texterna där man talar om verkligheten på gatorna. Att ta ställning och våga bemöta det på ett musikaliskt, nästan aggressivt sätt. Jag tror många band influerats av punken. Vi sjöng om gatorna i Brasilien om hur det var svårt att leva och hur man som långhårig alltid blev måltavlor för polisen och tatueringar var något man fick leta sig fram till. Det fanns inte tatueringsstudios i varje hörn som idag! Hahaha Det var en annan värld på den tiden. Bara en sådan sak som att skicka och ta emot album från resten av världen! Det fanns ju inget internet på den tiden!
När jag ser tillbaka så känns det som att thrash metal och andra metalband hade lättare att ta till sig punken medan den lite mer rena hårdrocken inte tyckte att det var något att ha.
Ja, ett band som verkligen visade den crossovern var ju Motörhead. De spelade ett slags punkig Heavy metal som passade en bred publik av metal och heavymetal band. Nästan alla är ju influerade av Motörhead haha! Motörhead brydde sig inte om enhörningar och alver som så många av de stora banden då! I Brasilien mot slutet av 80 talet influerades vi av punkbanden och tvärtom och det var en väldigt våldsam period här. Folk dog pga sin livsstil och det var helt galet. Men Motörhead och band som Metallica förenade det på ett bra sätt.
Om vi ser på din bakgrund då, kommer du från en musikalisk bakgrund i din familj eller så?
Ja, alltså inte professionellt men min mamma spelade dragspel och min mormor spelade gitarr. Inte mycket men några ackord som passade de folkvisor hon spelade. Hon var från Slovenien och kom hit efter kriget på 40 talet och hon sjöng fantastiska visor på slovenska, österrikiska och tyska. Så jag har haft det omkring mig. Och jag började lära mig musik själv på hennes akustiska gitarr! Hon köpte den när hon kom till Brasilien och jag har den kvar än. Både mamma och pappa lyssnade på massor av musik hemma. Pappa spelade inga instrument men han köpte massor av album, brasiliansk country och klassisk musik medan mamma hade en mer blandad smak med allt från Beatles och Bee Gees till Samba. Så även om ingen av dem var professionella musiker så var musiken alltid viktig, i alla delar av livet.
Tror du att den kulturella mångfalden i ditt liv påverkat hur du själv skapar musik?
Det tror jag! Sepultura har rest och turnerat i 80 olika länder på 35 år och oavsett politiska eller religiösa olikheter och likheter har vi alltid hittat sätt att få spela i länder där man kanske inte haft möjlighet att se ett metalband live förut. Det handlar ju om så många saker, teknik till exempel. När vi spelade i Kuba lämnade vi kvar en del av vår utrustning för att de skulle kunna arrangera fler lokala konserter. Metal är förmodligen den mest populära musikgenren i världen. Och det märker man för att publiken är så lojal och är beredda att göra i princip vad som helst för att få se och lyssna på sitt band. De köper de officiella produkterna för att de vill stötta banden och det håller ju scenen och musiken stark! Och jag tror att resorna och de möten vi upplever påverkar oss och vårt sätt att skapa. När vi åker till ställen där det kanske inte är så vanligt med metalgig brukar vi försöka spela med lokala band som förband. I Georgien till exempel spelade vi med ett iranskt band som i princip riskerade fängelse för att de spelad metal! Det visar ju bara hur stark och mäktig viljan att skapa är! Det är inspirerande! Något som var otroligt rörande var att se hur människor under kriget i Bosnien bar våra t-shirts och som sedan talade om att vår musik gav dem kraft att ta sig igenom det helvetet. Och att höra något sådan påverkar definitivt vårt sätt att skriva. Vem skulle inte bli påverkad?
Den lojala publiken är ju fantastisk dessutom för de är ofta beredda att lyssna på nya band också!
Precis! Det är ju en av orsakerna till att metalscenen inte försvagas! Den växer och breddas hela tiden! Vi turnerade i Ryssland och spelade med lokala band och i Sibirien bland annat var det så häftigt att höra musiken där de spelade på sina lokala instrument, instrument som vi aldrig ens sett förut! Och det skapas ju mer och mer sådan ur musik idag! Det är riktigt häftigt!
Det är ju många band som skapar sin musik med en grund i deras kultur och jag tror att det kan vara ett bra sätt att påverka sina fans att se vad som sker i deras eget samhälle.
Oh ja! Och det är ju lite konstnärens ansvar, att skapa något för eftertanke! Det är klart att man kan skapa saker för nöjet men jag tror att det är viktigt att någon gång förmedla något som kan förändra någonting. Det är ju självklart inget krav! Man får göra valet att vara tyst! Men för mig är det viktigt att påverka det jag kan påverka. Vi har ju alltid sjungit och pratat om problemen i Brasilien med urbefolkningen och hur vi förstör vår mark och vårt land. Hur vi stulit landet från urbefolkningen! Vi är inte tysta och nu på SepulQuarta så är den officiella videon till Guardians of Earth gjord i samarbete med Amazon Front Lines som är en organisation som är där, i djungeln och slåss för den. För att skydda naturen och människorna som funnits där i evigheter. Våra politiker är inte ens ett styre idag! Det är kaos och de har ingen som helst kontakt med sin egen bakgrund eller sitt arv. Och vi uttrycker den besvikelsen i vår musik! Vårt kulturarv kvävs och slaktas av dem. Men vi motiverar och inspirerar människor till att våga resa sig upp i resten av världen för att skydda dem som behöver det. Och man kan vara en del av det genom att skänka pengar eller dela information.
Du har spelat med Sepultura länge nu. Vad är du mest stolt över under din tid i bandet.
Idag. Jag är stolt över dagen jag lever i och bandet finns i. Det som har hänt har hänt. Det som är gjort är gjort men att leva och fira idag är det bästa ögonblicket i vår karriär. Och det vi har gjort nu för att hamna där vi är som visar hur bra vi är tillsammans när vi inte ens kan vara tillsammans. Det är jag stolt över.
Okej, nu kommer den jobbiga frågan. Vilket av alla album i världen får våra läsare inte missa?
Queen – A Night At The Opera. Det var mitt första album. Jag brukade följa med min pappa till skivaffären och tjata om att få ett eget album och till slut köpte han det åt mig! Och det är fortfarande ett mästerverk i mina ögon! Bohemian Rhapsody är som Beethovens nionde symfoni! Hahaha! Är det någon som missat det så är det bara att lyssna. Missa det inte!!
Vi pratar en liten stund om att vara nykter och om hur livet kan kännas så mycket klarare inte bara för att man är nykter utan för att man inser att vi lever här och nu, innan vi säger hej då och lämnar varandra på andra sidan av världen igen.
/P ”The Poser” Pousár