Det danska bandet VOLA släpper nytt med albumet Friend of a Phantom vilket blir gruppens fjärde fullängdsalbum. VOLA:s medlemmar består idag av Asger Mygind (sång, gitarr), Martin Werner (keyboard), Nicolai Mogensen (bas, bakgrundssång, synth) och Adam Janzi (trummor). Adam Janzi är ifrån Sverige och har varit medlem i VOLA sedan 2017, vilket är en rolig detalj för oss ifrån Sverige.
VOLA är ett i grunden progressivt metalband som inte drar sig för att göra komplexa låtar som har att göra med att VOLA blandar in mycket olika stilar i sitt musikskapande. Det kan göra de svårdefinierande, men o andra sidan har VOLA övervägande fått positiv kritik sedan starten vilket är ett erkännande att de skapar både musik som berör, är emottagligt och unik.
Som ovan nämnt är VOLA i grunden ett progressivt band som har känsla för komplexa låtstrukturer och att få till ett atmosfäriskt ljudlandskap. VOLA har även starkt känsla för melodi i musik och sång (men även kontrast med growlande bakgrundssång) och de har hämtat inspiration ifrån lättare genrer. Något som är väldigt utmärkande för VOLA är att de frekvent använder både elektroniska inslag och synthar, i stort sett är de på samma nivå som bas, gitarr och trumma. Tungt distade gitarrer är väldigt närvarande och många gånger är riffandet av djent-karaktär, vilket är ett tecken på bandets tekniska finess jämte de elektroniska inslagen. VOLA har även en känsla för metalcore då det finns kontraster i deras musik mellan melodiska och aggressiva partier. Jag vill även räkna in post-metal då VOLA komponerar musik många gånger efter deras egna regler. Min känsla är att VOLA inspirerats metalgenrer som kommit fram och utmärkt sig under 00- och 10-talet, tar delar av det och som kompetenta musiker skapar sin egen touch av det.
Utläggningen för VOLA:s stildrag känner jag har varit nödvändigt eftersom det är just så låtarna ter sig på albumet. Det är komplexa, dynamiska och proggiga och kontrasterade låtar som varvas i omlopp. En detalj i komplexiteten är att verser i olika låtar kan låta annorlunda då nya ljudeffekter eller strukturer letar sig in. Jag tycker även att de melodiska inslagen ifrån elektroniska beats och synthar samt sångaren Asger Myginds skönsång, bidrar till att låtarna är väldigt lättsmälta och lättmottagliga, komplexiteten till trots. Något jag dock anmärkte i albumet är att gruppen inspirerats av modern popmusik då flertalet av refrängerna är storartade och upphöjande, ytterligare ett argument varför gruppen kan räknas in i post-metal då de sätter sina egna regler för hur de skapar sin musik.
Ett sidospår är singeln Cannibal då ingen mindre än Anders Fridén ifrån In Flames är med och sjunger growlsång. Anders Fridén har vid det här laget gjort sig känd för att vilja samarbeta och lyfta upp andra band (inte sällan mindre band). Fridén har sagt att han har varit ett fan av VOLA sedan de släppte sitt debutalbum Inmazes (2015). Bakgrunden till själva samarbetet var att Anders Fridén och Björn Gelotte såg bandet live i Los Angeles på deras senaste Nordamerika turné medan In Flames arbetade med sitt senaste album i L.A. . In Flames mötte VOLA backstage före showen och det utväxlades vänskapliga och uppskattade ord mellan banden. några månader senare frågade VOLA om Anders Fridén ville vara med och bidra med sång och för Anders Fridén rådde det ingen tvekan att ställa upp.
För att dra ihop säcken har VOLA skapat ännu ett unikt, djupt och lättlyssnat album. De visar prov på kunskaper och finesser som kompositörer av musik inom metal, elektronik och melodisk musik ifrån den här sidan av millenniet.
Genre: Progressiv Metal, Metalcore, Melodisk Metal, Post-Metal, Elektronisk musik
Skivbolag: Mascot Records
Betyg: 5/5
Bästa låtar: Cannibal, We Will Not Disband, Bleed Out, Paper Wolf, Hollow Kid
Recension av: Anthony Ceylan
![](https://i0.wp.com/rockbloggen.se/wp-content/uploads/2024/10/messenger_creation_9291da41-6c3a-4612-bf57-702e13d13c925539914916633250574.png?resize=650%2C813&ssl=1)