Svenska Thundermother är ett band som jag följt och gillat i flera år utan att på riktigt närma mig bandet och fördjupa mig i deras katalog. De har också haft det lite trassligt då Filippa Nässil så sent som 2017 blev ensam kvar i bandet då övriga medlemmar lämnade. Filippa gav dock inte upp utan rekryterade sångerskan Guernica Mancini, trummisen Emlee Johansson och basisten Majsan Lindberg. En sättning som i mitt tycke tagit klivet upp i den absoluta toppen.
Den 7:nde juni 2019 fick jag vara med om den fantastiska upplevelsen att Thundermother på Sweden Rock Festival. Det var den typen av spelning som man ibland får vara med om på festivaler. Åhörarskaran växte under hela spelningen och jag tror alla som var där imponerades av bandet som gav sitt yttersta på scenen och skapade en närmast elektrisk stämning. Efter den uppvisningen i rock´n´roll tror jag många med mig blev uppväckta och gick därifrån med känslan av att vilja ha mer Thundermother.
Förra året släpptes så Heat Wave. En skiva som fortsatte på den inslagna vägen. Fylld med högklassig rock´n´roll och inte ett enda svagt spår. Heat wave var i mitt tycke ett av de bästa skivsläppen 2020.
På Heat Wave de luxe edition återfinns fjolårets skiva i sin helhet men också en bonus CD innehållandes tre liveinspelade låtar från de två första skivorna men såklart med nya sättningen. Give me some lights, Thunderous och Hellevator får lite ny glöd och visar att också materialet från den tidigare sättningen fortfarande håller. Man har också gjort ackustiska versioner på tre av låtarna från Heat Wave. Driving in style, Dog from hell och den vackra balladen Sleep där Jesper Binzer från D.A.D gästar genom att sjunga duett med Guernica. På skivan återfinns också fyra nya låtar där man tagit hjälp med låtskrivandet av t.ex. Philip Obuskovic (Hank von Hell) på The road is ours. Den lite snabbare och punkigare Show me what you got har fått hjälp av Chips Kiesby (Sator). You can´t handle me har skrivits av Brett Anderson och Allison Robertson från The Donnas och Andreas Carlsson. Skivan avslutas med Rock´n´roll heaven som är skriven av Filippa men där Dregen från Backyard Babies och Hellacopters och Pontus Snibb från Bonafide är med och framför låten.
Heat Wave från 2020 är en skiva som blivit en favorit för mej och när jag först hörde att det skulle komma en Heat Wave de luxe edition tänkte jag vad ska det vara bra för? Extramaterialet kan ju knappast vara bättre än låtarna från förstaupplagan och det tycker jag inte heller att de är men de håller hög klass som bara den och jag ångrar inte för ett ögonblick att jag inhandlat båda exemplaren. Hur ska man bedöma en skiva vars första version jag skulle gett en tia i betyg? Skivans nyskrivna material kan jag inte klaga på. Ska jag tänka att betyget ska vara lite sämre för att låtarna är lite, lite bättre i original än ackustiskt? Hade de liveinspelade låtarna från forna dagar låtit ännu bättre som nya studioinspelningar? Ja förmodligen men ska då det dra ner betyget? Nej för tusan inte kan skivan vara mindre värd för att man får 10 extra låtar på köpet?
Thundermother har inte bara släppt en kanonskiva i Heat Wave utan också lyckats bjuda på mycket bra och välljudande bonusmaterial. Heat Wave de luxe edition kommer att få följa med mig livet ut.
Bäst: Oftast tycker jag att den senaste låten jag hört är den bästa men om jag måste välja så kanske det blir Back in `76.
Marcus Ahlberg