Då var det dags att recensera detta album ifrån det Slovenska Thrashmetal bandet Lintver och albumet The Worst Is Yet To Come, som släpptes den 22 Maj 2022. Lite extra roligt för mig personligen då jag gillar s.k. ”Juggerock”. Med tiden bröt sig flera av länder ur den gamla statsbildningen och idag mer än 30 år senare ser det väldigt annorlunda ut, även musikmässigt skulle jag tro. Detta är även min första bekantskap med självaste Lintver.
Lintver är ett band som redan har många år på nacken då bandet bildades 2004 och som leds av vokalisten och gitarristen Erik Kodermac som ända bestående medlem. Övriga medlemmar är Damjan Jakončič på bas, Tilen Grandovec på Gitarr och Jan Jakončič på trummor. Den sistnämnda är den senast tillkomna medlemmen då han kom med i bandet 2017, och som jag tror har lyft bandet, mer om det längre ner. Det aktuella albumet är bandets tredje fullängdare, plus att de debuterade med en demo år 2008. Ett band som Lintver har jämförts väldigt mycket med är de Schweiziska bandet Coroner. Det är ett klassisk band idag som spelade Teknisk Thrashmetal, Progressivt Thrash och även hade inslag ifrån lite andra stilar som skapade en del spännande fusion i flera låtar. Att Coroner är ifrån Europa skall inte underskattas då det var i denna kontinent de fick sina största framgångar och det är den bästa jämförelsen med det ännu ganska oupptäckta Lintver så att säga, eftersom Lintvers stil övervägande kan sägas vara just Teknisk Thrashmetal. En bra jämförelse med Coroner kan vara det Schweiziska bandet klassiska album Mental Vortex ifrån 1991 sett till både musik, sång och lyrik. På andra sidan Atlanten finns t.e.x det klassiska bandet Heathen (Bay Area) som spelade en ganska avancerad Teknisk Thrashmetal, men även den mycket skickliga gitarristen Jeff Waters som lyft sin band Annihilator (Kananda) till oanande höjder med sitt tekniska spel.
Lintver följer väljer formulan för Thrashmetal band då det går riktigt fort ifrån första spåret som heter Final Price! Detsamma är det med följande spår My Utopia. Övervägande är tempot riktigt högt igenom nästan hela albumet, precis som Coroner i stort körde på i ett riktigt snabbt tempo. Tilen Grandovec gör ett utmärkt jobb på gitarren genom att spela flertalet melodier och bitvis teknisk i både struktur och solo i sitt riffande, och där det ibland shreddas till flera växlar exempelvis låten Winds of Decimation. Jag hade vid en första lyssning lite frågetecken runt Kodermacs sångstil då jag tyckte den var ganska brötig men dock energifylld. Men återigen kan man bara gå tillbaka till Coroners lednade vokalist Ron Broder, och så blir det enklare att förstå hur det passar ihop med bandets stil. Men den medlemmen jag är mest imponerad på i det här albumet är annars Jan Jakončičs spel på trummorna. Här är det både aggressiv dubbel bas i flertalet spår (så som det ska vara i Thrash) och ett övervägande snabbt och växlande trummande så att man kan tro att trummisen måste krama ut en våt tischa efter varje livegig. Med en skicklig trummis kan en grupp alltid växla i tempo och bli ihopspelta på ett speciellt sätt, så jag tror onekligen att tillskottet av Jakončič har gynnat gruppen väl. Lyssna på låten Cult som inleds har ett fint dubbel bas spel i början och som har fina tempoväxlingar. Här landar även min kritik av albumet då jag tycker spåret Spectral Dimensions sticker ut ifrån övriga låtar då de är i lite mer midtempo känns lite udda och mer som en jammsession som sticker ur mängden (känns lite som sådant Metallica sysslat med mycket sedan Death Magentic). Det är dock en smutta kritik av ett annars mycket bra album som är som en lång transportsträcka. Thrashmetal band brukar ju ha midtempo flera låtar för att göra en övergångar som växlar upp ett hack i andra partier av låten. Det kan märks i titelspåret, Demoniac, Malevolent Infestation och The Faceless där mer progressiva sidor av bandet framkommer. Tur då att en av albumets stora höjdpunkter avslutar hela skivan med den suveräna Trespasser som har alla ingredienser för en hård, snabb och teknisk låt.
Det har varit spännade att få lyssna och bekanta sig med Lintver som verkligen levererat en riktig bra skiva, och de förtjänar mer uppmärksamhet än vad de har nu. En snabbtitt på Spotify så landar gruppen enbart på 78 följare och flertalet låtar på enbart runt 1000 lyssningar. Det är lite synd och jag hoppas denna recension kan ge de lite mer exponering. Likheten med Coroner tycker jag ger bandet en styrka, då Coroner inte släppt en fullängdare sedan 1993. Lintver har alltså väckt liv i en fackla som inte brunnit så pass mycket sedan dess när det kommer till nytt material, och passande nog så sägs ju Coroner släppa sitt första album under 2023, det första på 30 år. Så är du ett fan av Coroner så kan jag verkligen tipsa om att värva upp med denna platta. Även fans av Teknisk Thrashmetal borde kolla upp det här bandet.
Genre: Teknisk Thrasmetal, Progressiv Thrashmetal
Betyg:
Bästa Låtar: Trespasser, Winds Of Decimation, Cult
Av: Anthony Ceylan