Då var vi där. Redan på förhandslyssningen av första albumet ”First Mission” fick vi veta att det uppstartade projektet i Phenomena:s anda inte vara en dagslända utan att planerna sträckte sig betydligt längre än så. Efter en massiv hyllningskör av varenda recensent vid albumsläppet och en konsert på Sweden Rock Festival som gått till historien fattas väl bara annat.
Lite har dock ändrats sedan den vackra sommardagen i Norje utanför Sölvesborg. Björn Strid, Jens Westin, Chris Laney, Michael Sweet, Stefan Helleblad, Erik Mårtensson och Nalle Påhlsson har fallit bort av olika orsaker. (Nalle lirar på två spår dock). In har kommit Jonny Lindkvist från Nocturnal Rites. Kvar står en betydligt tightare homogenare grupp vilket gör att det nu finns nu alla möjligheter för GoK att satsa betydligt hårdare på livescenen framöver.
I övrigt är det sig likt. Victor Olsson står för både text och musik till samtliga spår likt debuten. Men på vägen har även Alexander Frisborg satt sig tryggt bredvid honom och har medverkat till text på samtliga spår förutom ”Lorelei” samt ”The One That Got Away”. Thomas Plec Johansson står som vanligt för produktionen och Ron och Nina Dahlgren har styrt skutan med lika säker hand som senast. Eftersom vi även på detta album har såväl flertalet sångare som musiker väljer jag att lista samtliga medverkande och full spårinformation i slutet av texten. För nu kör vi!
Tolv spår är vad vi bjuds på. Eller egentligen elva och ett kort intro. Fyra av dem har redan släppts som singlar. Rick Altzi, Alexander Frisborg och Tobias Jansson har alla fått var sitt tillfälle att återigen presentera sig för kungarnas publik. Ny i gänget fick även Jonny Lindkvist chansen att i form av singeln ”Moonlight”. Fansen tvekade inte utan gav honom sin kärlek direkt och singeln sålde slut i ett nafs. Ron och Ninas kortlek innehåller förutom dessa fyra kungar till sångare och äss till musiker även trumfkortet Apollo Papathanasio som de spelar redan i första rundan i form av öppningsspåret ”Riders Of The Light”. Det här är inte någon form av taktisk bridge utan paret väljer istället att ta samtliga stick likt att spela högt i auktion!
Precis som på debutalbumet har stor möda och vikt lagts på anpassa varje skriven komposition så att varje enskild sångare verkligen kan ge järnet till de spår han är utvald att sjunga lead på. Dessutom backar de fem upp varandra med kör i olika konstellationer väldigt väl. Överlag är materialet kanske lite svagare än på debuten. ”Highway To Paradise”, ”Lorelei”, ”Revelation” och ”Final Hour” är alla habila spår men glänser inte trots fina sånginsatser. Det är iallafall den första reaktionen efter en genomlyssning. Men kan det kanske vara så att vi hittills blivit så bortskämda med hit efter hit att vi hela tiden förväntar oss att bli överraskade? Här gäller det alltså att ha tålamod och spela skivan ännu ett varv. Lyssna på hela albumet från start till slut rakt igenom.
Det tar ett par vändor men till sist inser man hur bra balanserat albumet faktiskt är. För här finns ju också hitsen som sätter sig på tre sekunder. Ta ”Heaven On The Run” som ett exempel. Kanske är den kungarnas starkaste låt hittills i karriären. Finstämda balladen ”The One That Got Away” där Tobias Jansson får briljera med sitt fantastiska omfång i sin röst. ”December” som börjar som en riktig rockrökare men där framförallt refrängen är det som tar plats. Faktiskt det spåret på albumet jag hela tiden återkommer till och den som klarar av att lyssna igenom hela melodin utan att sjunga med i refrängen skulle jag vilja träffa!
De tre redan utgivna singlarna ”Moonlight”, ”Kiss From Above” och ”From A Whisper To A Scream” är även de tre spår som står ut där framförallt ”Kiss From Above” är en riktig juvel i kungakronan! Kan inte någon bara ge unge Alexander ett eget skivkontrakt? Karln är ju helt makalös. En vän stämma som smeker trumhinnorna från djup botten ända upp till de högsta toner. ”From A Whisper To A Scream” är låten som bryter av albumet och visar hur Viktor och Alexander inte bara kan rimma på hjärta och smärta. ”Moonlight” kanske saknar en ”hitig” refräng men är i sin helhet verkligen en riktigt bra melodic rock låt. Vi glömmer inte heller inledande ”Riders Of The Light” som också är riktigt bra men lite felplacerad som öppningsspår på albumet. Där hade jag personligen mycket hellre sett ”Heaven On The Run” som har alla de egenskaper ett öppningsspår ska ha. Kanske istället anpassat ett längre intro till den och lagt ”Riders Of The Light” som spår tre. Små petitesser egentligen men när helheten är så fantastiskt och vi börjar närma oss det där magiska högsta betyget så är det de små detaljerna man går in på och som till slut avgör om det blir full pott eller inte.
Vi måste även nämna produktionen. Tillsammans med Thomas Plec Johansson har gänget skapat ett eget unikt sound som verkligen tilltalar mig. Man behöver bara lyssna ett antal sekunder för att genast känna igen att det här det är Gathering Of Kings det! Något som kanske låter enkelt i teorin men med fem olika sångare och flertalet olika konstellationer i form av musiker och körer borde vara omöjligt. Inte ens Tobias Sammet i Avantasia lyckas alltid hålla ihop sina album utan att det ibland känns lite spretigt. Här är det precis som på debuten stensäkert rakt igenom. Dessutom är ljudbilden oerhört varm men ändå med oerhört tryck i botten vilket gör att man inte behöver vrida upp volymen för fullt (även om man vill) för att verkligen njuta av varje spår.
De små detaljerna vi nämnde tidigare är dock det som till slut fäller avgörandet för mig när vi kommer till slutbetyget. Jag saknar trots allt Björn Strid och hans stämma. Kvaliteten på de elva spåren är inte riktigt lika hög denna gången och i mitt tycke ligger de lite i fel ordning. Dessutom har nyhetens behag stillats något. Trots det är Discovery ett fantastiskt bra album och absolut ett du inte får missa att upptäcka!
Band: Gathering Of Kings
Titel: Discovery
Genre: AOR/Melodic Rock
Skivbolag: RN Records
Releasedatum: 15/5
Bästa spår: Heaven On The Run, December, Kiss From Above, The One That Got Away, From A Whisper To A Scream
Betyg: 9/10
Tracklist:
1: Starsleeper
2: Riders Of The Light
3: Heaven On The Run
4: December
5: Highway To Paradise
6: The One That Got Away
7: Lorelei
8: Moonlight
9: Revelation
10: Kiss From Above
11: From A Whisper To A Scream
12: Final Hour
Musicians:
Rick Altzi – lead vocals (3,12), backing vocals (3,9,11,12)
Jonny Lindkvist – lead vocals (4,8)
Apollo Papathanasio – lead vocals (2,9), backing vocals (2,5,8,9)
Tobias Jansson – lead vocals (6,7,11), backing vocals (2,3,6,7,11)
Alexander Frisborg – lead vocals (5,10), backing vocals (2,3,5,6,8,10,11,12)
Victor Olsson – guitars (2-12), bass (2,4-7,9-12), keyboards (1-12), backing vocals (2-12)
Efraim Larsson – drums (2-8)
Jonas Källsbäck – drums (9-12)
Special Appearances:
Nalle Påhlsson – bass (3,8)
Joel Selsfors – keyboard solo (12)
Erik Gafvelin Wiss – keyboard solo (7)
Henrik Sethsson – backing vocals (10)
Theresia Svensson – backing vocals (6,7,10)
Ron Dahlgren – backing vocals (10)
Mathias Kihlberg – flute (9)
The album was produced by Thomas ”Plec” Johansson at The Panic Room, Skövde. With Ron Dahlgren, Nina Dahlgren & Victor Olsson as executive producers. Drums was recorded at Nordic Sound Lab, Skara by Thomas ”Plec” Johansson, Bengan Andersson and Victor Olsson.
Gathering Of Kings is created and supervised by Ron Dahlgren and Nina Dahlgren, bringing together top musicians from the current hard rock scene in Sweden. The idea was to create a AOR/Melodic Hard Rock project/band like Tom Galley’s Phenomena or even Tobias Sammet’s Avantasia, with multiple vocalists and instrumentalists. Victor Olsson is the main songwriter, with Alexander Frisborg co-writing the lyrics. ”Discovery” will be released by RN Records on all digital platforms as well as on CD and vinyl.
Artwork and logo by Markus Vesper.
Booking and management: Ron & Nina Dahlgren at Rocknytt Lajjv Agency.