Om AOR och West Coast erbjöd stort utrymme för 1980-talets soundtrack som fortsätter att influera och inspirera musiker än idag ges de som älskade AOR då en möjlighet att fortsätta upptäcka ny musik med den gamla soundet. Så när danska Boys From Heaven nu släpper sitt andra album får vi precis det vi älskar – något nytt som låter gammalt.
Öppningen på skivan ger så mycket för en AOR-älskare. Trummorna som spelas upp i början av låten ger vibbar av Baywatch och Jimi Jamison, men jämförelsen stannar där eftersom fortsättningen är bombastisk med New Wave-inslag. Chris Catton, med sin själfulla röst, ger lyssnaren den där lilla extra nerven som gör att Boys From Heaven sticker ut.
The Descendant, som det nya släppet har kommit att kallas, innehåller åtta låtar och är endast 31 minuter långt. Halva plattan har redan släppts genom singelsläpp, men det är inte mycket att klaga på då det är kvalitet rakt igenom. Visst hade jag gärna sett mer musik, men ändå.
De presenterar sig som ett band med soundet från sent 70-tal och tidigt 80-tal, men med The Descendant har vi snarare landat på 1985, vilket innebär att bandet har valt att ta sin AOR vidare.
Om jag ska lyfta fram några låtar är de tre första – ”Sailing On,” ”Make It Right,” och ”Sarah” – en sanslöst bra start. Därefter saktar tempot ner lite grann och soul-elementet blir ännu tydligare, men kvaliteten består. De avslutande tre låtarna lyfter återigen till inledande nivå där ”Circles” är en powerpop-dänga, ”The Dream is Gone” börjar som en ballad och får därför extra kraft när refrängen tar fart och du bara vill skrika med… synd att jag är så dålig på att lära mig texter. Avslutande ”Too Far Gone” får saxofonen ta ordentlig plats på ett sätt som får mig att tänka på Richard Marx, men där gitarrspelet ger en härlig soultouch igen.
Har du läst texten rakt igenom bör du fått en bra uppfattning om vad du har att vänta i Boys From Heaven. Så vad väntar du på? In och lyssna!
Betyg:

Av: Mathias Westman
Albumet är ute nu via Target Records.