I juni lanserade rockikonerna Thin Lizzy från Dublin sin irländska whiskey i Sverige genom Live Brands Factory AB. Den prisbelönta drycken blev snabbt en storsäljare, så nu följer man upp denna succé med Thin Lizzy Spiced Irish Rum. Även denna dryck är producerad på Irland och lagrad på ekfat. De aromer som sticker ut är främst de tydliga tonerna av knäck och vanilj. När det kommer till smakpaletten är detta en okonventionell rom, där muskot och kryddnejlika får ta plats. Även denna gång är etiketten designad av legendaren Jim Fitzpatrick, som målat omslagen till flera av Thin Lizzys klassiska album. Säljstart på Systembolaget den 22 november.
”Hela communityn runt Thin Lizzy är genuint engagerad i dessa släpp och vi är väldigt glada att vi nu kan komplettera vår portfölj med ännu en unik dryck. Det är alltid extra roligt att kunna lansera produkter tillsammans med band och artister som har så dedikerade fans. Vi tror och hoppas att denna efterfrågade rom kommer tas emot lika fint som whiskeyn.” – Sari H Wilholm (Client & Brand Manager, Live Brands Factory AB)
BAKGRUND OCH HISTORIA
Thin Lizzy bildades i den irländska huvudstaden Dublin 1969, men bandets stora genombrott kom först 1973. Under senare delen av 70-talet och början av 80-talet var Thin Lizzy ett av de dominerande rockbanden internationellt, med den mytomspunna frontmannen Phil Lynnot i spetsen. Bandet släppte flera framgångsrika album och deras hits spelades på radiostationer världen över. Dessvärre avled Lynnot tragiskt 1986 och har sedan dess uppnått legendstatus i rockvärlden. 2005 lät man därför resa en bronsstaty av honom i helfigur mitt på Grafton Street i centrala Dublin. Dit vallfärdar nu rockfans från hela världen, för att låta sig fotograferas med statyn.
Thin Lizzy-medlemmarna Scott Gorham och Brian Downey, tillsammans med Phil Lynotts familj Caroline, Sarah och Cathleen började under 2021 arbeta tillsammans med West Cork Distillers för att tillsammans skapa en irländsk whiskey, där ett gediget hantverk i kombination med bandets visuella uttryck skulle förenas på bästa sätt. Denna lanserades under namnet Thin Lizzy Irish Whiskey tidigare i år och blev snabbt en storsäljare, varpå bandets dedikerade fans även började efterfråga en rom av samma höga kvalitet.
THIN LIZZY SPICED IRISH RUM
Precis som med whiskeyn är det Gorham, Downey och Lynnots efterlevande familj som med stort engagemang och hårt arbete varit med och tagit fram den slutgiltiga produkten. Det var tydligt redan från projektets start att man ville ta fram en okonventionell rom – helt enkelt en dryck som sticker ut hakan. Med distinkta toner av såväl knäck som vanilj i aromen, kombinerat med en kryddig smakpalett där muskot och kryddnejlika dominerar, så har de verkligen lyckats med uppdraget.
För att det visuella uttrycket även denna gång skulle tilltala de dedikerade fansen, så anlitades åter igen Jim Fitzpatrick att designa flaskans etikett. Ett välkänt namn i Thin Lizzy-kretsar, då han målat omslagen till flera av bandets mest klassiska album. Såväl dryck som paketering går därmed helt i linje med Thin Lizzys sound och uttryck – unikt och fyllt av attityd! I Sverige lanseras Thin Lizzy Spiced Irish Rum i samarbete med Live Brands Factory AB och säljstart på Systembolaget är idag den 22 november.
FAKTARUTA
Thin Lizzy Spiced Irish Rum
Artikelnummer: 8586401
Volym: 700 ml
Alkoholhalt: 35 %
Pris: 499 kr
Säljstart: 22 November, 2023
Ursprung: Irland
Producent: West Cork Distillers Ltd
Distributör: Live Brands Factory AB