Följ med i vår artikelserie där deltagarna i välgörenhetsprojektet ”Save The Noize” svarar på frågor om sin roll i projektet! Möt Gustav Kronfeldt.
Gustav Kronfelt är videoskapare och har jobbat med några av dom största namnen i rockbranschen. Dregen, Ryan Roxie, Bonnie Tyler och The Quireboys är bara ett urval. Vi tog ett snack med Gustav för att prata om musik, hur han kom in i videoskapandet och mycket mer.
Du är aktuell som en av deltagarna i välgörenhetsprojektet ”Save The Noize”! Hur blev du involverad och vilken roll har du i projektet?
Det var Jesper Lindgren som kontaktade mig tidigt i höstas. Min roll i projektet har varit att få ihop musikvideon.
Att samla artister till olika välgörenhetsprojekt och galor är ju ett beprövat koncept. Har du själv någon eller några favoritlåtar med anknytning till detta?
Är inte jätteinsatt i den typen av projekt, men jag får nog säga USA for Africa – We Are The World. Mest för att Stevie Wonder’s insats i låten är grym!
Pandemin har drabbat många på olika sätt under 2020/2021, musiken & kulturen har stannat av men det känns ändå som att du verkligen haft fullt upp med olika projekt. Vad har du sysslat med under 2020/2021? och vad har du framför dig?
För min del har inte pandemin direkt märkts, åtminstone inte vad de gäller antalet jobb! Det har trillat in i vanlig takt. Det senaste jag gjort är en video åt The Quill (Hallucinate), en animerad video åt Electric Boys (Supergod), öletikett åt Markus Berggren (Goda Vänners Lager) och ett skivomslag. Som de ser ut nu har jag två videos framöver, kan tyvärr inte säga till vem! Annars är jag i startgroparna med ett annat skoj projekt som jag och Jesper Lindgren har dragit igång. Ett projekt där min huvudsakliga uppgift INTE är att göra en video utan nåt helt annat. Mer om de projekten kommer senare;)
Som avslutning tänkte jag på ett lättsamt sätt försöka lära känna ditt musikaliska jag lite bättre. Till att börja med är jag nyfiken på vem det var som fick dig att börja med musik? Du har gjort videos åt några av de största namnen inom rockgenren, Hur gled du in på musikvideoskapande?
Jag föddes in i det! Min pappa (Martin Ekelund, basist i Bonafide) har under hela mitt liv sysslat med musik, han har både spelat men också jobbat som backlinetekninker och turnéledare. Så det är väl min pappas förtjänst att jag intresserat mig för musik och valt att också gå den vägen. Jag började med videos 2012, och det var egentligen av en ren slump. Pappa (Bonafide) skulle spela på Sweden Rock och jag hängde självklart med. Jag hade med mig en filmkamera för att bara filma lite på skoj.
Jag filmade lite och klippte sen ihop en video till deras låt ”Doin’ The Pretty”. Bonafide gillade videon och släppte den som en typ av ”promo-video” för deras sommarturné. Kort därefter fick jag frågan av Mikael Fässberg om jag ville göra en video till deras låt ”Harmony” och om jag hade några idéer.
Kiss hade precis släppt en lyricvideo till sin bonuslåt ”Right Here, Right Now”. För mig var lyricvideos något nytt, och jag diggade idén. Jag pratade med ”Fässe” och han tyckte det lät som en bra idé! Inte långt efter att den videon släppts hörde The Quireboys av sig och ville ha nåt liknande som Bonafide’s Harmony. Efter det har det bara rullat på.
Första skivan för egna pengar?
”Crazy Nights” med KISS. Jag och min kompis gick i vanlig ordning till skivavdelningen på en känd matvaruaffär. Vi hade sedan tidigare hittat två KISS plattor där, men vid det tillfället inte haft pengar med oss. Så vi gömde skivorna i affären i en förhoppning om att de inte skulle bli hittade och köpta av nån annan.Det var ”Lick It Up” och ”Crazy Nights”. Vi återvände till butiken nån dag senare med pengar i plånkan. Skivorna fanns kvar och vi kunde köpa varsin första skiva för egna pengar.
Bästa konserten?
Rent upplevelsemässigt så är det KISS 2008 på Stockholm Stadion. Innan det hade KISS inte varit i Sverige sedan 1999, oavsett om jag redan då va ett stort fan så var jag vid den tidpunkten för liten för att se dem. 2008 hade jag väntat i mer än 9 år så när väl ”You Wanted The Best, You Got The Best” hördes i högtalarna höll man ju på att smälla av, och när sedan skynket föll och de stod där på scen var det magi!Utöver det håller jag Queen’s spelning 2016 på Sweden Rock väldigt högt, men även Electric Boys 2012 i London på The Underworld.
Du får välja en platta att ta med dig till en öde ö, vilken blir det?
Music From The Elder med KISS.
Gästskribenter: Jesper Lindgren och Rasmus Harnesk Wiklund