Hilda Sandgren är grundare av MTA Production som är en av de största inom bokning och produktion när det kommer till folkmusik- och popgenren i Sverige. Nu tar Hilda och MTA steget in i rockvärlden och bildar MTA Rocks och presenterar sin roster som innefattar både äldre legender och nya stjärnskott. Vi tog ett snack med Hilda för att få veta mer om MTA Rocks, men även om hur de har gjort för att klara sig genom pandemin.
MTA Production är mest kända för att jobba med folkmusik och pop och dess förgrenade genrer. Nu tar ni steget in i rockvärlden med MTA Rocks. Hur kommer det sig?
Jag har länge velat ta mig an en del av dessa banden och delvis har MTA bokat och hjälpt Tiamat en del genom åren då Lars Sköld, trummor, heltidsarbetat, och numera delvis arbetar på MTA.
Magnus Henriksson i Eclipse är min granne och vän som även spelat tillsammans med mig. Jag har följt Eclipse via Magnus och länge känt att jag skulle kunna hjälpa Eclipse på ett bra sätt. Jag har dock inväntat rätt tillfälle att kunna få möjlighet att officiellt få representera bandet genom att också sätta en kontext och rätt ramar för genre, nätverk och hitta incitament till ”varför”, det måste alltid finnas ett varför. Jag har tänkt att MTA kan vara en resurs till flera band i flera genrer änfolkmusik och pop och dylika förgrenade genrer.
Vi utvecklar ständigt MTA och vår roster, samt så är jag öppen för nytt, alltid. Pandemin gjorde det tydligt för mig att tiden är inne för MTA att börja jobba med andra publika målgrupper och arrangörer samt med andra genrer där produktionstakten generellt är väldigt hög.
Vi har jobbat i en långsammare takt förut. Nu är det en annan tid och en annan utsikt. Delvis är jag också väldigt intresserad av hur digitaliseringen kommer utvecklas i ännu fler genrer än de vi hittills mest representerat fungerar. Allt detta gör att ”timingen” är perfekt just nu.
Conny Bloom och jag har haft ett lyckat samarbete med hans soloskiva Game! Set! Bloom! Så det gjorde att Electric Boys kändes som ett band som jag vill jobba med också eftersom jag känner att jag, Conny och manager Sven Isaksson kommer så pass väl överens. Bandet var favoriter för mig 88-89, särskilt samarbetet med Svullo tyckte jag var väldigt kul när jag gick i mellanstadiet.
När Prins Svart gjorde en livestreaming hos oss i Sonika Studio under konceptet ”Bringithome 2020”, började vi diskutera och kände att det var rätt att samarbeta. När det sedan var klart att Mats Levén kom med så var det helt rätt. Jag har tidigare samarbetat med Mats Levén och han är verkligen en fantastisk sångare!
Velvet Insane upptäckte jag via Jesper Lindgren, gitarrist och drivande i bandet. Honom känner jag eftersom han arrangerar en del event och har bokat en del av våra artister tidigare. Under 2020 upptäckte jag hans band och alla coola saker som de får att hända. Så blev MTA Rocks komplett. Men vi har bara startat än så länge. Jag tycker dessa fem band är perfekta ihop och var för sig. De är 100% rätt för oss att börja med.
Vilka artister ingår i MTA Rocks och vilka är målen?Electric Boys, Prins Svart, Velvet Insane, Eclipse och Tiamat.
Målen för respektive band är unika och individuella per grupp.
För MTA:s del är det att:
- Bredda och fördjupa deras befintliga marknad och ge dem en större möjlighet via vårt stora nätverk.
- Boka och se till att flera konserter och digitala event fungerar bättre och blir fler och mer lönsamma.
- Hitta nya vägar på alla sätt som går.
- Vi vill kunna förbättra deras förutsättningar och att vi skall vara en god Team Player till dem och deras management, skivbolag m.m.
Jag vill att det skall vara roligt att arbeta med oss, så under de närmaste månaderna som är nu under kvartal två 2021 lyssnar jag in och anpassar mig till vad respektive grupp behöver.
Jag har mycket att ge, men jag vill få mycket input samtidigt för att kunna göra en bra strategi tillsammans med de som vi samarbetar med.
Den första tiden är rolig men kan även vara knepig också pga att man inte känner varandra. Nu pågår en slags ”speed-dating” via Zoom, Messenger, IRL och via kommande samarbeten eller pågående samarbeten som vi har med banden. Just nu jobbar vi stenhårt med Electric Boys kommande video och deras Pay per View konsert med dokumentär inslag som har premiär den 14 maj.
Pandemin har drabbat många på olika sätt under 2020/2021, musiken & kulturen har stannat av men det känns ändå som att MTA Production verkligen har haft fullt upp med olika projekt och nya saker. Vad har ni sysslat med under 2020/2021? Och vad har ni framför er förutom MTA Rocks?
Attityden är allt, och med rätt inställning kommer resten lösa sig. Rätt attityd och fokus framåt. Det gäller att driva på sina projekt, band, åtaganden, trots hårda och svåra tider. Dessa band har överlevt i många år och är alltid fokuserade på nästa steg och väldigt drivna av musiken. Musiken talar och tar banden ut på live-event och därmed stakas resten av allt i branschen ut. De vet att turnera, spela live och att ständigt skriva nytt material är ett måste för att hålla alla runtomkring sysselsatta. Det är en olat inställning som även MTA har.
Jag har upplevt att MTA önskar ständig produktivitet och konstruktiva lösningar i samtliga samarbeten. Vi väntar inte på att få saker att göra. Vi hittar möjligheter och det drivet gör att vi går upp på morgonen och arbetar även i en pandemi. Målet och meningen är allt. Vi driver och föreslår innehåll och program, arrangörer köper våra band ihop med våra idéer och det vi samarbetar kring. Nu i pandemi-tiden så har det handlat om lösningar och nya sätt. Vi har förmågan att ha ”helhetsperspektiv” och se vilka följder och konsekvenser arbetet som vi gör har över tid.
I det vilar ett lugn och en känsla om vishet och visshet. Att tiden nu är mogen för oss att bredda företaget genom att också inkludera rock, hårdrock m.m
Jag har jobbat med digitalisering som konsult på IT bolag under året och resten inklusive jag, har jobbat med MTA Communication där vi gör PR. Vi har även startat MTA Mentoring där vi utbildar artister och arrangörer på olika sätt. Det sista gör vi både 1-1 sessions och i grupp, samt även för fria utbildningar och skolor såsom KMH, Innovative Music Management, Tempi (Danska Musik Exportkontoret), Most och Songlines (Fokus på att hjälpa band från Balkan området) National Arts Museum i Kanada (Fokus på att utvecklas kvinnliga musikproducenter i hela världen) samt Folkets Hus & Parker m.fl
Som avslutning tänkte jag på ett lättsamt sätt försöka lära känna ditt musikaliska jag lite bättre. Till att börja med är jag nyfiken på vem det var som fick dig att börja med musik?
Jag har lyssnat på och sjungit vinjetter till tv- och radioprogram kanske till och med innan jag började prata, så det var nog jag själv.
Mina syskon, Jocke 8 år och Ilona 5 år äldre, var världen bästa influencers. De köpte skivor hela tiden. Jag lyssnade på Djungelboken och Black Sabbath, Carola och sedan Kiss, Judas Priest, Scorpions Metallica, Yngwie J Malmsteen, Afrodite, The Cure, Sisters of Mercy, Kate Bush och Herreys samtidigt. Älskade Bagen (SVT produktion) 1983-1985 och spelade in allt på kassett från Tracks. Jag älskade Melodifestivalen, soundtracket till Breakdance The Movie och Freddie Wadling lika mycket. Jag har ringt och pratat med Kaj Kindvall om hur viktigt han är och har varit för mig genom mitt liv, och om vi kan samarbeta kring just det faktum att Tracks präglat hela mitt liv. Tack vare första Tracks så var Alphaville husgudar hos mig. Men jag har alltid älskat all möjlig musik.
Jag började spela fiol som 8-åring så jag gillade tidigt Bach och Brahms och sedan när jag kom in i musikklass 10 år gammal, har jag älskat allt som är körsång, opera och musikal. Därefter började jag spela piano, sedan gitarr, munspel och bas. Jag har alltid sjungit och velat bli leadsångerska. Delvis är jag det nu och har varit i sångerska i flera olika band genom åren. Jag är kär i musik! Musik betyder väldigt mycket för mig både personligen och professionellt.
Första skivan för egna pengar?
Bad med Michael Jackson, men jag tror jag köpte alla dessa 45-varvare ungefär samtidigt: Dr Feelgood med Mötley Crüe, Personal Jesus med Depeche Mode och Born to Be my Baby med Bon Jovi.
Bästa konserten?
Violation Tour 1991 med Depeche Mode, Globen, Stockholm.
Du får välja en platta att ta med dig till en öde ö, vilken blir det?
Disintegration med The Cure.
Gästskribent: Jesper Lindgren
Peter ”Amber St pete” Johansson